Stort potentiale for dansk onlinesalg i Kina

Et initiativ under handelsministeriet vil hjælpe danske brands med at sælge på det kinesiske onlinemarked. IT-ansvarlig i landet spår projektet gode fremtidsudsigter.
16.06.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Det kræver hårdt arbejde, men kommer man ind på det kinesiske online marked, er der en del at vinde, lyder det fra Eksportrådets IT- og telecomansvarlige i landet (Scanpix).

Den kinesiske købekraft vokser støt sammen med interessen for vestlige brands. En stærk kombination, der lægger op til et asiatisk salgseventyr for danske mærker, hvis de knækker koden til det kinesiske marked. Det fortæller Allan Bjergvang, der er ansvarlig for IT- og telecomsektorerne for Eksportrådet i Kina:

”Det helt klassiske argument for at være repræsenteret i Kina, er befolkningsstørrelsen. Kina er geografisk på størrelse med USA, men befolkningen er mere end fire gange større. Det er en voldsomt stor gruppe at forfølge. Desuden er kineserne meget interesserede i vestlige brands, fordi de signalerer status og succes. Generelt er kineserne pinligt bevidste om, at kinesisk design halter meget efter udenlandsk design,” fortæller han til Fashion Forum.

E-handel eskalerer i Kina

Allan Bjergvang lægger især vægt på muligheden for e-handel i det asiatiske land. Tilbage i maj præsenterede handels- og udviklingsminister Mogens Jensen (S) en eksportplan for dansk e-handel. Et af initiativerne er oprettelsen af et dansk indkøbscenter på førende kinesiske e-handelsplatforme.

Helt konkret vil Eksportrådet i Kina lave samarbejder med store, kinesiske onlinehandler. På disse vil man lave afdelinger med danske brands – afdelinger, der både ser og føles danske, men som kineserne kan navigere rundt på. Et projekt Allan Bjergvang ser stort potentiale i:

”Der er sket et dramatisk skred i kinesernes indkøbsmønster. De fleste handler ind på deres smartphones, og indenfor få år vil cirka 1 milliard af landets indbyggere eje en smartphone. Denne form for dansk e-commerce vil potentielt set ramme 600-700 millioner mennesker,” forklarer han til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: ”Minister præsenterer eksportplan for e-handel”

Udviklingen betyder også, at danske brands kan nå ud til en målgruppe, de hidtil ikke har haft for øje: kinesere bosat i det centrale Kina fremfor i storbyer på Østkysten, hvortil de fleste danske mærker starter med at eksportere deres varer.

”Mange af disse byer har ikke haft adgang til vestlige mærker, men qua denne e-commerce eksplosion kan vi lige pludselig ramme en meget central befolkningsgruppe, der udover at være interesserede i vestlige brands også har en stor købekraft,” siger Allan Bjergvang til Fashion Forum.

Kina kræver hårdt arbejde

Eftersom e-handelsprojektet er skabt i statsligt regi, må Eksportrådet ikke gå ind i kommercielle arrangementer. Det betyder, at alle aftaler forhandles på plads alene mellem de danske og kinesiske virksomheder. Eksportrådet vil dog undersøge mulighederne på en række kinesiske platforme, tilbyde de bedste til de danske virksomheder og yde rådgivning igennem hele processen.

For det kinesiske marked kan være besværligt at arbejde med, og det sætter krav til de virksomheder, der ønsker at deltage i projektet, fortæller Allan Bjergvang:

”Vi kommer ikke til at afvise nogle virksomheder, men vi vil så vidt muligt henvende os til dem, der har en størrelse, økonomisk kraft og en dansk unikhed,” fortæller han. Desuden kan virksomheder, der får produceret deres tøj i Kina ikke få lov til at deltage, fordi kineserne generelt nærer en dyb mistillid til varer produceret i deres hjemland, forklarer Allan Bjergvang. De frygter simpelthen, at produkterne er falske.

Initiativet i Kina er et ud af flere, der skal styrke den danske interneteksport. Eksportplanen har tidligere fået ros af Foreningen for Dansk Internethandel.