Guldknappen: Gannis udvikling fra modespire til etableret mærke

Ganni har up'et deres game, siden de i 2012 modtog Sølvtrådprisen som det mest lovende mærke i Danmark. Nu er de igen nomineret - denne gang til Guldknappen.
16.06.2015 ∙ af JKGF
Foto: Ganni er repræsenteret i 400 butikker fordelt på 20 lande. Deres fremskridt som mærke har vundet dem en nominering til Guldknapprisen (Ganni)

Modemærket Ganni er kommet langt, siden de for tre år siden vandt Sølvtrådsprisen, som Alt for Damerne den gang gav til up-and-coming mærker, der udviste lovende succeskriterier. I dag er Ganni et etableret mærke med vækst og drømme om at ekspandere internationalt.

”Vi er noget helt andet i dag, end da vi vandt Sølvtråden for tre år siden. Vi har fået bekræftet, at vi har et unikt ståsted i markedet og føler os mere sikre på, at vi bare skal fortsætte med det, vi hele tiden har troet på,” siger Ditte Reffstrup, der er kreativ direktør hos Ganni.

Sus i sejlene hos Ganni

Modemærket omsatte i 2014 for 28,8 millioner kroner og det er en markant stigning fra 20,2 millioner kroner året før. Ifølge sidste årsregnskab ligger deres resultat fra 2014 på 4,9 millioner kroner efterskat. Det er en stigning på 1,7 millioner siden 2013.

”Vi har åbnet butikker og holdt vores første shows. Vi har mange-doblet omsætningen, og holder bedre julefester end nogensinde før. Men ambitionen om at skabe et internationalt modebrand er langt fra i mål, så det arbejder vi stadig på,” siger Ditte Reffstrup.

LÆS OGSÅ:”Ganni præsenterer positivt årsregnskab”

Ifølge Alt for Damerne er Ganni også nomineret for deres fremskridt i opbygningen af et solidt mærke, som appellerer til både unge og mere modne kvinder.

”Vi er utroligt glade for at være nomineret til sådan en flot pris. Det er en blåstempling som vi og vores samarbejdspartnere er stolte over. Der er helt sikkert noget at leve op til, når man bliver nomineret,” siger Ditte Reffstrup.

Internationale ambitioner

Modemærket er repræsenteret i 400 butikker fordelt på 20 lande, og for nyligt har Ganni annonceret ekspansionsplaner til USA, hvor interessen for brandet ikke er til at ignorere, ifølge Gannis administrerende direktør Nikolaj Reffstrup. Men hvad er det der gør Ganni så eftertragtet et brand?

”Det er svært at sige præcist, hvad der gør os til noget særligt. Jeg prøver også at lade være med at tænke for meget over det, da man bliver lidt tosset af at læse, hvad andre folk skriver om en. Jeg tror mest af alt, at vi har ramt noget, som ikke var der i forvejen. Vi laver noget, der er os, og er fuldstændig tro mod os selv. Man kommer langt med at lave noget, der er ærligt,” siger Ditte Reffstrup.

Som noget nyt i år, er der åben afstemning hos Alt for Damerne i forhold til hvilket af de tre nominerede mærker som skal løbe afsted med Gulknappen. De to andre nominerede foruden Ganni er Destuz og Wood Wood. Du kan afgive din stemme her.