En ny rapport fra Dansk Erhverv viser, at danskerne ikke er blege for at shoppe online. Tallene påviser nemlig, at e-handlen vil være fordoblet, når vi rammer år 2020 med en omsætning på 185 milliarder kroner.

Analysen tager udgangspunkt i en vækstrate på 15 procent, som i forhold til de senere års udvikling, ikke er urealistisk. Og tal fra rapporten viser, at e-handlen var rekordhøj i 2014 og nåede op på 80 millioner kroner.

”De fysiske butikker skal til at forberede sig, hvis de vil have en del af e-markedet. Man skal jo på markedet, hvis man vil have glæde af e-handelsvæksten, hvor otte ud af 10 planlagte køb sker,” siger kommunikationschef fra Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) Henrik Theil til Fashion Forum.

Her er tre gode råd fra FDIH til at udnytte den stigende e-handel

Find dine konkurrenter – og lær af dem

Når du er på nettet, er det vigtigt at være opmærksom på, at der kommer mange nye spillere på banen. Væksten på e-handel gør sig gældende globalt, og det betyder, at dine konkurrenter ikke nødvendigvis er dem, du tror, det er. Det kan være en fra et helt andet land og med en helt anderledes virksomhedsstruktur og serviceniveau, end du har.

LÆS OGSÅ:”Danskerne shopper for milliarder i udenlandske netbutikker”

”For at holde på sine egne kunder er det væsentligt at finde ud af, hvem mister jeg kunder til? Hvad gør de anderledes? Yder de en bedre service? Har de en bedre hjemmeside? Måske bliver du udkonkurreret af ting, som du selv kan gøre noget ved. Der er engelske sites med super lækre hjemmesider og rigtigt gode handelsvilkår, som man hurtigt holder af”, siger Henrik Theil

Husk at kunderne eksisterer fysisk såvel som digitalt

Selvom du er en netbutik, kan det være en god ide at overveje, om du har et sortiment, som med fordel kunne vises frem i den fysiske verden. Størstedelen af forbrugerne foretrækker stadig fysiske butikker. Overvej om det kunne betale sig at lave en pop-up shop eller et event, hvor du tager ud og promoverer dit produkt.

LÆS OGSÅ:”E-handlen stiger fortsat”

”Man skal være omnichannel. Vi kender det fra for eksempel morfars.dk, som sælger fjernbetjente legetøjsbiler. De stiller med jævne mellemrum op, hvor deres potentielle kunder er, og leger med bilerne. Det skaber interesse for produkterne, og det er en holistisk måde at markedsføre på,” siger Henrik Theil til Fashion Forum.

Tag på togt i udlandet

Nettet er grænseløst, og man skal huske at kigge ud over grænserne. Det er vigtigt at huske, at dine kunder også kan befinde sig udenfor Danmark.

”Det er tid til mentalt at spænde vikingehjelmen og tage på erobringstogt i Europa. Der er store markeder derude, som er værd at sælge til. Tænk bare på, at der er dobbelt så mange svenskere som danskere, og der er fem-seks millioner polakkere med højt forbrug at sælge til.

LÆS OGSÅ:”Sammenlign din netbutik med andre europæiske netbutikker”

Der er planer om en lang række initiativer fra regeringens side, der vil gøre det nemmere at få informationer om udenlandske markeder og nemmere at handle generelt. Setup’et er der, så vi skal bare i gang med at sælge til udlandet,” siger Henrik Theil.