Dansk designduo tordner frem på Kickstarter

Designiværksætterene Vibbe Nygaard og Camilla Kuus har på tre uger rejst 70 procent af den nødvendige kapital gennem crowdfunding-siden Kickstarter. Ifølge de to kvinder beror succesen på et anderledes koncept og god forberedelse.
26.05.2015 ∙ af CAK
Foto: De to iværksættere Vibbe Nygaard og Camilla Kuus har haft succes med deres Kickstarter-kampagne, der skal hjælpe med at finansiere produktionsomkostningerne for deres nye brand Agurk (Jesper Christensen, Skipper Ib).

Der er ingen tvivl om, at crowdfunding er blevet en populær finansieringsmulighed for diverse kreative startup-virksomheder. Bare på wetsitet Kickstarter er der i øjeblikket lidt over 7000 projekter, hvoraf 427 er indenfor kategorien ’Mode’. Konkurrencen er hård, og crowfunding handler derfor også om at skille sig ud og skabe de rette betingelser for, at netop ens eget projekt bliver prioriteret og støttet fremfor andre.

LÆS OGSÅ: “Stadig flere benytter sig af crowdfunding”

Ét projekt, der haft held med det, er de to kvindelige designiværksættere Vibbe Nygaard og Camilla Kuus, der søger at få rejst 50.000 kroner til deres nye dametøjsmærke Agurk. Deres kampagne begyndte for tre uger siden og har allerede rejst 35.000 kroner, altså omkring 70 procent, af det samlede beløb på 50.000 kroner. Ifølge Camilla Kuus har kampagnen haft fart på, fordi de to kvinder har været meget offensive i deres kommunikation op til lanceringen.

”Det var vigtigt for os, at folk vidste, hvem vi var og hvad Agurk var, inden vi lancerede vores Kickstarter-kampagne. For hvis folk på forhånd havde en idé om, hvad vi stod for, kunne vi lette deres beslutningsproces, når vi så lancerede vores kampagne. Så ville de allerede vide om de ville støtte os eller ej,” siger medstifter og designer for Agurk, Camilla Kuus, til Fashion Forum.
Det handler om at gribe røret
For at gøre opmærksom på deres kommende kampagne brugte de to kvinder mange timer på noget så simpelt som at gribe telefonen og ringe til deres netværk og andre, de mente, kunne være interesserede i Agurk.

LÆS OGSÅ: ”Crowdfunding kickstartede designprojekt”

“Det kan godt være, at nogle af dem, man ringer til, ikke er helt indstillede på at støtte projektet, men hvert et opkald breder alligevel budskabet om Agurk – så der er intet at tabe,” siger Camilla Kuus.

Butiksaftaler er allerede i hus

Inden Vibbe Nygaard og Camilla Kuus lancerede deres Kickstarter-kampagne havde de været på en ’salgs-turné’. For som Camilla Kuus siger, så skulle de vide, hvilke modeller, der virkede og hvor stor efterspørgslen var, inden de satte et beløb af til produktionsomkostninger.

”I marts tog vi rundt i Danmark og Tyskland for at få nogle butiksaftaler. Og indtil videre har aftaler med tre butikker i København og en i Hamborg,” siger hun og tilføjer, at ambitionen er at komme på messe til august og på længere sigt få aftaler i hus med internationale aktører i Tokyo og L.A.

Agurks Kickstarter-kampagne slutter om fem dage.