EU strategi vækker bekymring hos internethandlende

Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) udtrykker deres bekymring i forhold til EU-kommissionens strategi for Det Digitale Indre Marked. ”Ude af balance,” lyder kritikken.
08.05.2015 ∙ af JKGF
Foto: EU-kommissionens tiltagsforslag om ens vilkår i online handel er i ubalance med e-handelsvirksomhedernes behov ifølge FHID (Scanpix).

EU-kommissionens forslag blandt andet om at skabe digitalt vækst gennem ens handelsvilkår online over hele unionen bekymrer Foreningen af Danske Internethandlende (FDIH). De mener nemlig, at optimeringen fokuserer i alt for høj grad på forbrugerne og glemmer virksomhederne.

LÆS OGSÅ:”Webshopping skal koste det samme i hele EU”

”Ubalance i strategien opstår, fordi EU kommissionen fastholder en idé om, at hvis alle regler bare er gode for forbrugerne, så kommer væksten af sig selv. Det passer altså ikke med virkeligheden,” siger administrerende direktør Annette Falberg, FDIH.

Hun mener, at vi har behov for undersøgelser af og handlinger, som sikrer, at e-handel fungerer på ens vilkår i de forskellige lande. Det er FDIHs frygt, at man nu vil se en række direktiver og forordninger, som Danmark traditionen tro vil gennemføre hurtigt og effektivt, mens andre lande hænger med gennemførelsen.

”Det vil give en skæv konkurrence på tværs af grænserne, og det kender vi allerede alt for godt i dansk e-handel. Min klare opfordring er til både regeringen og de danske politikere i Folketinget og ikke mindst EU-parlamentet, at de undlader ensidigt at tækkes forbrugerne, men tillige kigger på de forretningsdrivendes muligheder for at drive handel. Altså et balanceret indre marked til glæde og gavn for forbrugerne og en blomstrende handel,” siger Annette Falberg.

Fine pejlemærker for forbrugernes muligheder i e-handel

FDIH anerkender samtidigt, at EU-kommissionens strategiforslag angriber ægte barrierer for virksomheder, der vil sælge i andre lande. For eksempel viser FDIHs egen undersøgelse samt en helt ny undersøgelse fra Ecommerce Europe, at det især er de komplicerede regler indenfor regnskab og moms, der forhindrer virksomheder i at sælge i udlandet.

”Der er fornuftige pejlemærker, som har betydning for danske virksomheder, der vil sælge udenfor Danmark. Forenkling og gennemskuelighed i reglerne er vejen frem såvel for forbrugere som for virksomheder,” siger Annette Falberg.

FDIH lover, at de vil arbejde for, at der via Ecommerce Europe sker en udvikling af strategien, så den kommer mere i balance med virkeligheden og ikke mindst e-handelsvirksomhedernes behov.

Læs EU-kommissionens pressemeddelelse “Et digitalt indre marked i Europa” her.