Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Unge uuddannede kan være guld værd

Virksomheder opnår succes med at ansætte unge, der ikke nødvendigvis har en relevant uddannelse, viser en ny undersøgelse. De unge bidrager blandt andet med innovative forslag og mangfoldighed på arbejdspladsen.
Virksomheder opnår succes med at ansætte unge, der ikke nødvendigvis har en relevant uddannelse, viser en ny undersøgelse. De unge bidrager blandt andet med innovative forslag og mangfoldighed på arbejdspladsen.

Unge medarbejdere mellem 16-24 år uden en relevant uddannelse bidrager med konkrete forretningsfordele til firmaer. Det viser en ny undersøgelse blandt amerikanske virksomheder, skriver Harvard Business Review. Dermed er de unge ikke længere nice to have – de er need to have, konkluderer undersøgelsen.

Undersøgelsen viser, at det kan betale sig at investere i unge uuddannede af fire forskellige grunde:

  • De unge danner et robust grundlag for virksomhedens næste generation.
  • De udfylder kritiske kvalifikationskløfter.
  • De opmuntrer til innovation.
  • Ved at ansætte unge øges arbejdspladsens mangfoldighed, og det giver en bedre forbindelse til kunderne.

Sparede virksomhed millioner

UBS Americas er et konkret eksempel på en virksomhed, hvis unge medarbejdere sparede dem flere millioner kroner. Virksomheden udfordrede deres elever til at udarbejde en besparelsesstrategi. En ung kvinde uden universitetsuddannelse foreslog UBS Americas at installere en software, der får computere til at gå i dvale efter længere tids inaktivitet. Idéen, der hurtigt blev til virkelighed, forventes at spare virksomheden knap 27 millioner kroner per 1000 computere.

LÆS OGSÅ: “Salgspersonale kan fremprovokere held” 

Til trods for fordelene har mange virksomheder alligevel svært ved at vænne sig til tanken om at ansætte unge uden en relevant uddannelse. Harvard Business Review anbefaler virksomhederne fem konkrete tiltag:

  • Forbind de unge medarbejdere med virksomhedens forretningsstrategi. Tricket er at identificere udfordringer i virksomheden og få de nyansatte til at løse dem. Således giver man de unge arbejdsopgaver af reel værdi.
  • Samarbejd med virksomheder, der er specialiserede i at finde ung arbejdskraft.
  • Overvej hvilke kvalifikationer, der i virkeligheden er brug for til jobbet. Jo flere kvalifikationer, man kræver i jobopslaget, jo flere af de uuddannede skræmmer man væk.
  • Prioriter udvikling af sociale færdigheder, der fremmer samarbejde, kommunikation og professionalisme.
  • Mål de unges resultater for at sikre, at beskæftigelsesstrategien går, som den skal.

Undersøgelsen ”Making Youth Employment Work” er udarbejdet i samarbejde med det amerikanske handelskammers fond og er foretaget blandt en række virksomheder af forskellige størrelser.

Kilde: Harvard Business Review