Sociolog: ”Det bliver ikke moderne at være kurvet”

Vi vil se det, vi drømmer om selv at få. Og det er ikke kurver. Derfor bliver et kurvet kropsideal ikke aktuelt, selvom flere kendte kvinder hyldes for at have det.
07.05.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Jennifer Lopez, Kim Kardashian og Beyoncé til dette års Met Gala (Instagram/@jlo, @beyonce, @kimkardashian)

Kim Kardashian og hendes kurvede medsøstre bliver dyrket i dagens mediebillede. Så sent som i mandags spankulerede de ad den røde løber i stramtsiddende, halv-gennemsigtige kreationer, der understregede deres fyldige former. Vi har set mangfoldige modeller i forskellige størrelser på forsider af anerkendte modemagasiner. Men modebranchens foretrukne modeller vil stadig være uden kurver, for modtagerne vil se det, de gerne selv vil have, fortæller sociolog Karen Sjørup. Modellerne skal nemlig skabe drømme og længsler efter noget, vi ikke selv har:

”Når man kritiserer Alt for Damerne for at vise slanke 17-årige modeller på forsiden, så afspejler det jo ikke deres læsere. Men vi er selv lige så skyldige, når vi køber bladet, fordi vi drømmer om at se ud som modellen,” fortæller hun til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: ”Nyt postyr om kropsideal i modebranchen”

Karen Sjørup tilføjer, at de unge kvinder også bliver brugt, fordi nordiske træk er i høj kurs i hele verden. Og så drejer det sig om, at tøjet simpelthen sidder pænere på mennesker uden former, forklarer hun:

”Det handler om, hvad kroppen skal bruges til. Når modebranchen skal vise deres tøj frem, skal det vises på folk, det hænger godt på.”

Går ud over begge køn

Selvom det oftest er kvindekroppen, der diskuteres, oplever også mænd et pres fra en kropsfokuseret omverden:

”Tidligere kunne mænd komme afsted med at have en ordentlig vom. Man mente, at de så imponerende ud, fordi de havde levet livet. Men i dag ser man jo også ned på mænd, der ikke er slanke,” fortæller hun til Fashion Forum.

Herhjemme har Danish Fashion Institute i samarbejde med flere mode- og modelorganisationer gjort en aktiv indsats for at fremme et sundt kropsideal ved at lancere Modebranchens Etiske Charter.