Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Designer vinder kunder ved aldrig at gå på kompromis

Julie Fagerholt har et klart design-DNA, som hverken finanskrise eller ejerskifte kan få hende til at ændre. Derfor ekspanderer virksomheden på 17. år.
Julie Fagerholt har et klart design-DNA, som hverken finanskrise eller ejerskifte kan få hende til at ændre. Derfor ekspanderer virksomheden på 17. år.

Da Julie Fagerholt for 17 år siden startede sit kvindetøjsmærke Julie Fagerholt Heartmade, var det forbeholdt en lille kreds af private kunder. I dag kan hendes feminine klæder ses på Kronprinsesse Mary til festlige begivenheder såvel som på forsiden af Femina. Og så er hun netop blevet nomineret til “Årets Brand” ved Elle Style Awards 2015. Men designfilosofien har fra begyndelsen været den samme. Heartmade er stadig et nichemærke, og netop derfor har virksomheden eksisteret så længe, fortæller Julie Fagerholt:

”Jeg har været stædig og ikke ville gå på kompromis. Jeg har altid haft en klar idé om, hvad jeg gerne vil med Heartmade, så jeg har aldrig pillet ved mærkets DNA,” siger hun til Fashion Forum.

Kunderne tør investere i tøj

Virksomheden har både oplevet en finanskrise og et ledelsesskifte, da PBO Group i 2011 overtog ejerskabet af Julie Fagerholt Heartmade. Men ingen af delene har tvunget designeren til at begrænse sin kreative frihed:

”Under finanskrisen gik mange mærker andre veje, og det er selvfølgelig også vigtigt at se på andre muligheder. Men jeg var fast besluttet på at bibeholde min stil og ikke frygte, at mine kunder ikke havde råd til tøjet. Jeg har trofaste kunder, der tør investere i mit tøj, selvom det er dyrt, fordi de ved, at det holder i flere år,” fortæller Julie Fagerholt til Fashion Forum.

Hun tilføjer, at også indkøberne var glade for, at grundtanken i designet ikke forsvandt, selvom prisniveauet måske syntes højt i krisetider.

Kan nå bredt ud med designpris

Den trofaste kundegruppe er opbygget ud fra idéen om, at virksomheden skal vokse med kunderne. Det betyder, at tøjet ikke kan købes på ethvert gadehjørne, da det er kunderne, der skal finde mærket. Ikke omvendt. Derfor passer det designeren fint at være nomineret til “Årets Brand” ved Elle Style Awards 2015.

”Jeg har altid haft en etikette som ”det hemmelige mærke”, og det ville da være skønt, hvis mærket kunne nå bredere ud,” fortæller Julie Fagerholt, hvis butik ligger i gemt fra gaden i en baggård på Pilestræde. Hun understreger samtidig, at en større kundeskare ikke vil forandre designets identitet.

Julie Fagerholt Heartmade har tidligere vundet modeprisen ”Alt For Damernes Guldknap” to gange. Mandag den 4. maj bliver det afsløret, om designeren kan hjembringe endnu en statuette.

Næste skridt for virksomheden, der ifølge designeren bliver større og større, er at ekspandere til udlandet efter at have opbygget et godt hjemmemarked.