Firmaer er uforberedte på Google-ændringer

Google ændrede i går sin søgealgoritmer, så websites, der har en smartphoneversion, kommer højere op i søgeresultaterne. Men det er der stadig mange erhvervsdrivende, som ikke har taget højde for.
22.04.2015 ∙ af Angela Brink
Foto: Google har nu implementeret deres nye søgealgoritmer, der favoriserer mobilvenlige hjemmesider (Scanpix).

Ifølge det digitale marketing bureau Merkle | RKG har 46 procent af de amerikanske Fortune 500 firmaer og 25 procent af de førende detailbutikker ikke websites med en mobilvenlig version. Det skriver Wall Street Journal.

LÆS OGSÅ: “Google straffer dit website med ny algoritme”

Googles beslutning er blevet kaldt ”mobilegeddon” på grund af de negative påvirkninger de nyge søgealgoriter frygtes at få for de mange virksomheder, der ikke har en mobilvenlig hjemmeside.

”Hvis du driver detailhandel er mobilen allerede meget vigtigt og vil blive stadig vigtigere. Googles ændringer vil formentlig drive de sidste modvillige, sløve padder med ind i det 21. Århundrede,” siger Mark Ballards fra Merkle | RKG  til Wall Street Journal.

LÆS OGSÅ: “Søgeoptimering var nøglen til iværksættersucces”

Mark Ballards vurderer, at effekten af Googles ændrede algoritmer først vil slå igennem om et par uge.

”Til den tid forventer jeg, vi kommer til at se en masse i erhvervslivet, der pludselig rykker hurtigt på at få et mobilvenligt site,” siger han.

LÆS OGSÅ: “Retail-eksperter: Drop grænserne mellem online og offline”

Google har på forhånd adviseret offentligheden om, at søgealgoritmerne vil blive ændret til fordel for mobilvenlige hjemmesider.

Kilde: Wall Street Journal