Det offentlige forbrugerklagesystem skal moderniseres og effektiviseres. Derfor vedtog Folketinget i sidste uge en lov om et nye klagesystem, der træder i kraft den 1. oktober. Det skriver detailfolk.dk.

Systemet gør det muligt for kunde og butik at indgå en aftale uden at involvere Forbrugerklagenævnet. En afdeling under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil i stedet agere mægler mellem de involverede parter. Det giver en mere effektiv behandlingsproces, håber man hos Dansk Erhverv.

”Umiddelbart er vi positive over for det. Vi håber, at det giver en hurtigere og mere smidig sagsbehandling med en mediationsfase. At man måske kan løse nogle sager, som er gået i hårdknude parterne imellem ved, at der kommer en tredje part ind over og måske kommer med nogle løsningsforlag,” siger chefkonsulent Bo Dalsgaard til detailfolk.dk.

Flere søger fælles løsning

En hurtig løsning er netop, hvad Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gerne vil give de involverede parter.

”Det nye klagesystem lægger op til, at forbrugere og erhvervsdrivende i langt højere grad end tidligere søger at finde en fælles løsning på deres sag. Det giver en hurtigere og mere fleksibel behandling af klagesagerne,” siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Niels C. Beier, ifølge detailfolk.dk.

Billigere at behandle sager

De erhvervsdrivende skal i det nye forbrugerklagesystem af med færre penge, når forbrugerne klager. I dag koster det cirka 3.000 kroner at indgå forlig. Det vil koste 1.000 kroner med det nye system. Desuden kommer sagsomkostningerne til at koste 6.000 kroner. Et beløb, der hidtil har afhængt af prisen på det produkt, kunden klager over.

Kilde: detailfolk.dk