Med pastelfarver, prikker og populære mærker har Adélie slået sig fast som en original modebutik midt i Nørrebros hjerte. Bag det kreative ydre finder man en ligeså original forretningsstrategi, der startede, som mange strategier ellers ender: først med en modeblog, dernæst med en online butik og til sidst med en fysisk butik. Det har virket for virksomheden, der vækster hver sæson.

Konverterede læsere til kunder i butikken

I 2012 åbnede Tikkie Oestrich Elsøe sammen med sin mand onlinebutikken i forlængelse af hendes modeblog. At bloggen danner grundlag for butikken, gjorde opstarten en del lettere, da hun kunne konvertere hendes læsere til kunder:

”Min blog var blevet taget rigtig godt imod, så vi besluttede os for at bruge den som grundlag til at lave vores butik. I stedet for at sende trafikken videre til andre webshops, som man ofte gør som blogger, sendte jeg mine læsere videre til min egen butik,” fortæller hun til Fashion Forum.

Kombination af kreativitet og forretning

Det karakteristiske grafiske design på bloggen blev implementeret i webshoppen – og senere i den lille butik på Guldbergsgade – for at bibeholde den røde tråd gennem Adélies univers. Det betyder, at de kreative kerneværdier blev slået fast fra start. Først senere kom forretningsdelen.

”I starten var det en meget kreativ proces, og det, tror jeg, var godt, fordi vi fik fastlagt universet. Men du finder også hurtigt ud af, hvor vigtigt det er at sætte sig ind i de tekniske ting. Der er hård konkurrence på nettet, så du bliver nødt til at være opdateret,” fortæller Tikkie Oestrich Elsøe og tilføjer, at en del af onlinekunderne er fra England, Sverige og Tyskland, hvorfor konkurrencen er endnu større.

Allerede fra start tog kunderne godt imod butikken trods den utraditionelle forretningsstrategi.

”Det gik ret godt, ret hurtigt. Vi var forberedt på, at det ville tage to år at få overskud, men det havde vi hurtigt, hvilket gjorde, at vi fik blod på tanden til at starte den fysiske butik,” fortæller Tikkie Oestrich Elsøe.

Et hul i markedet

Den fysiske Adelié-butik ligger i Guldbergsgade og deler fortov med velbesøgte spisesteder og bagerier som Bæst, Mirabelle og Grød. Slentrede man ned ad gaden for blot et par år siden, fandt man ikke samme kuraterede udvalg af butikker, og det udnyttede Tikkie Oestrich Elsøe:

”Vi bor selv på Nørrebro og har boet her i mange år. Jeg synes, der var vækst i de andre bydele, hvor der hele tiden poppede nye caféer og butikker op. Det så man ikke på Nørrebro. Der var et hul i markedet, så det gav god mening at starte her, og lige præcis Guldbergsgade har en unik og afslappet stemning.”

Det påvirker ikke butikken, at den ikke ligger i centrum, for gennem bloggen og webshoppen har Adélie opbygget en skare af loyale kunder, der gerne tager turen til Nørrebro for at købe butikkens udvalg af mærker som Carin Wester, Libertine-Libertine og Stine Goya.

Overskuddet fra både blog og begge butikker vokser hver sæson og er blandt andet blevet brugt på en relancering af webshoppen, der skal optimere kundeoplevelsen. Det betyder blandt andet, at shoppen nu er tilpasset alle elektroniske devices med en øget hastighed og kortere loadingtid.