Ifølge tal fra Københavns Kommune viser, at over 30.000 københavnere arbejder med mode, i musikbranchen eller andre lignende kreative erhverv. Det skriver politiken.dk.

I 2013 blev 28 procent af alle nye, private jobs skabt i den kreative branche. Det svarer til hvert fjerde job. Men det er ikke nok. Kommunen vil styrke den kreative branche endnu mere, fortæller overborgmester Frank Jensen (S) til Politiken.dk:

”Vi har hele tiden fokus på at skabe arbejdspladser, og der er de kreative virksomheder rigtig gode, fordi de har så stor vækst i jobskabelsen,” siger han.

LÆS OGSÅ: “5000 nye kreative job i København”

I torsdags vedtog Borgerrepræsentationen en ny handlingsplan, der skal gøre det nemmere for kreative firmaer – som for eksempel modevirksomheder – at vokse sig store. Det kan nemlig være svært i København, erkender kulturborgmester Carl Christian Ebbesen (DF).

”København er en kommune med mange regler og procedurer, der skal overholdes, og hvis vi kan se, at det giver flere arbejdspladser at fjerne nogle af dem, må vi jo se, om vi ikke kan gøre det. For eksempel er der regler om, at man ikke må have en industrivirksomhed i et boligområde – men den regel behøver ikke gælde en virksomhed, der laver computerspil eller designer tøj, for de larmer jo ikke,” fortæller kulturborgmesteren til Politiken.dk.

Inden 2020 vil Københavns Kommune skabe 20.000 nye jobs i den private sektor.

Kilde: Politiken.dk