Stor tilslutning fra modebranchen til etisk charter om modeller

Mere end 300 virksomheder i den danske modebranche har allerede skrevet under på Modebranchens Etiske Charter, der skal sikre modeller bedre trivsel samt et sundere kropsideal.
26.03.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Store såvel som små modevirksomheder i alle afkroge af branchen.

At branchen selv tager aktivt del i charteret, kan få stor effekt, mener administrerende direktør i Danish Fashion Institute Eva Kruse.

Den 3. marts lancerede Danish Fashion Institute, Dansk Mode & Textil og WEAR, de otte største modelbureauer, Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade samt foreningen Danske Modeller et nyt og markant opstrammet Modebranchens Etiske Charter, der med klare regler og sanktioner skal sikre modeller bedre trivsel og et sundere kropsideal i branchen. Siden da er det væltet ind med underskrifter fra den danske modebranche, der ønsker at tilslutte sig charteret.

Mere end 300 virksomheder har allerede indsendt deres tiltrædelseserklæringer. Charterets underskrivere repræsenterer alle grene af branchen – fra de største koncerner som Bestseller og DK Company til førende modebrands som By Malene Birger og Ganni, og fra modemagasiner til design- og reklamebureauer, for ikke at nævne designskoler, fotografer og stylister.

Administrerende direktør i Danish Fashion Institute og Copenhagen Fashion Week Eva Kruse er meget tilfreds med den store tilslutning til charteret, og siger:

”Den enorme opbakning til Modebranchens Etiske Charter taler sit tydelige sprog; den danske branche er sig sit ansvar bevidst og klar til at tage et kollektivt skridt imod, at modeller skal have det bedre, og at kropsidealet skal være sundt og ikke sygeligt. At branchen selv tager så aktivt del i charteret, tror vi har langt større effekt – også på længere sigt – end lovgivning udstukket af myndigheder og bøder, som har været på tale i Frankrig for eksempel.”

Formand for Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade Anne Minor siger:

”Vi er meget glade for at opleve, at modebranchen har vist sig parat til at ’sætte hånden på kogepladen’ for at ændre på modellernes forhold og tage ansvar for det skønhedsideal, som branchen fremstiller. Vi tror på, at charteret kan gøre en forskel bl.a. gennem det obligatoriske sundhedstjek af modeller, som vi mener er den helt rigtige løsning, frem for en BMI-måling, der jo ikke kan bruges som målestok for fysisk og mental sundhed.”

Virksomheder, der har skrevet under på charteret, optræder på en liste over underskrivere på www.modebranchensetiskecharter.dk og har desuden retten til at anvende logoet på hjemmeside, i materialer og kampagner med videre. Overtræder man derimod charterets regler, vil en styregruppe sanktionere, hvilket blandt andet kan betyde en blacklisting af virksomheden på charterets hjemmeside. Derfor opfordres der også til, at man anmelder de underskrivere, der menes at have handlet i strid med reglerne i Modebranchens Etiske Charter. Det er endvidere indført som optagelseskrav til Copenhagen Fashion Week’s officielle show- og eventkalender, at man har tilsluttet sig charteret.

Charterets styregruppe, der vil mødes to gange årligt og efter behov, består af en repræsentant fra Dansk Mode & Textil, Danish Fashion Institute, Modelbureauforeningen (under stiftelse), Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade, Foreningen Danske Modeller, en designer fra en modevirksomhed og en redaktør fra et dansk modemagasin.

Administrerende direktør i Dansk Mode & Textil Thomas Klausen mener, at en af årsagerne til den store opbakning er, at social ansvarlighed i forvejen optager den danske modebranche:

”Jeg er selvfølgelig stolt over, at det er lykkes at samle en så stor del af den danske modebranche om denne vigtige sag, men samtidig vil jeg være ærlig og sige, at det også er på sin plads. I Danmark har vi tradition for at tage ansvar for vores medmennesker – både i vores samfund generelt, men også i den danske modebranche, hvor vi gennem det seneste årti har arbejdet intensivt med bæredygtighed og social ansvarlighed. Og netop ansvarlighed bør selvfølgelig også omfatte de unge modeller i branchen,” siger han.

Charteret samt listen af underskrivere kan ses på www.modebranchensetiskecharter.dk. På listen optræder blandt andre følgende:

  • Koncerner såsom Bestseller, DK Company og IC Group
  • Brands i alle segmenter så som By Malene Birger, Kopenhagen Fur, Ganni, Hummel, Soulland, Maria Black Jewellery, Ecco, Stine Goya, Ole Lynggaard Copenhagen, Henrik Vibskov og Asger Juel Larsen
  • Magasiner så som DANSK Magazine, Elle, Alt for Damerne og Cover.
  • Modelbureauer så som Unique, 2PM, Elite, Scoop, Le, Gossip, Heartbreak og Diva