Rapporten er baseret på svar fra Demandwares 1100 internationale webshops. Den viser, at handler foretaget via mobil er steget med 61 procent på et år frem til fjerde kvartal 2014.

Der er dog store nationale forskelle. Eksempelvis handler englænderne dobbelt så meget via mobilen som franskmændene.

Smartphones udgjorde 33 procent af alle den samlede trafik og 16procent af alle ordrer i 4. kvartal 2014.

Tabletten blev benyttet til 17 procent ordrerne og udgjorde 14procent af trafikken i fjerde kvartal, hvilket er en stigning på henholdsvis 9 og 4procent på årsbasis.

PC’en udgjorde en tredjedel af trafikken på websiderne, og 16procent af ordrene blev afgivet her.

Ifølge rapporten bevæger shopperne sig i stigende grad mellem enhederne.

”Brugerne er kortere tid på den enkelte webshop og besøger flere sider i deres jagt på gode tilbud. Det skyldes, at de er blevet mere fortrolige med online handel og samtidigt mindre tålmodige hvis de møder ikke-responsivt design. Det giver også flere besøg uden at brugerne reelt handler. Det er med andre ord blevet mere normalt at ”ose” på nettet. Tallene understreger betydningen af at sætte mobilt design i centrum ved udvikling af e-handel samt tilpasse sig nationale forskelle, siger Lars Grønkjær fra Demandware.

Kilde: Retailnews.dk