Li Edelkoort bag mode- og designudstilling i Kolding

Museet Trapholdt slår fra 12. marts til 24. januar dørene op for udstillingen 'Fetishism. Obsessions in Fashion & Design', der er kurateret af den hollandskfødte trendforsker.
12.03.2015 ∙ af Angela Brink
Foto: Nudisme er – sammen med blandt andet sado-masochisme og romanticisme – en af de 10 fetish-temaer, Li Edelkoort ser dukke op indenfor design (Trapholdt).

Udstillingen tager fat i de tidlige, sanselige barndomsoplevelser, der ligger i underbevidstheden og påvirker den personlige forkærlighed for bestemte materialer og genstande.

Edelkoorts centrale pointe er, at vi i stigende grad benytter design som fetich, for at knytte an til en stadigt mere omskiftelig verden.

Med afsæt i psykologien argumenterer hun for, at den personlige tilbøjelighed til en bestemt type fetich højst sandsynligt kan spores helt tilbage til vores egen barndom.

LÆS OGSÅ: “Mode er in på museerne”

Li Edelkoort definerer 10 klare fetich-temaer, hun ser dukke op indenfor design. Hun har udpeget 100 af de varmeste navne på den globale designscene til at bidrage under temaerne nudisme, sado-masochisme, romanticisme, spiritualisme, absurdisme, infantilisme, regionalisme konsumerisme, shamanisme, og legendisme.

Trapholt har desuden inviteret fem af Danmarks mest interessante mode-/designbloggere ind i museets Kvadratsal for at komme med bud på hvordan de 10 fetich-tendenser Edelkoort udpeger, kommer til udtryk i design vi almindelige mennesker erhverver til boligen.

LÆS OGSÅ: “Li Edelkoort erklærer moden død”

Li Edelkoort er både trend forecaster, underviser, kurator og forfatter. Time Magazine har udnævnt hende til en af de 25 mest indflydelsesrige modeeksperter i verden, og det britiske designmagasin i-D har kaldt hende en af verdens 40 vigtigste indenfor design. Hun er grundlægger af konsulentvirksomheden Trend Union, der udgiver halvårlige trend-forecasts og magasiner om livsstil, mode og design, som det vil forme sig to år senere.

LÆS OGSÅ: “Li Edelkoort erklærer moden død”

Desuden er hun involveret i den humanitære non profit-organisation Heartwear, som hjælper tredjeverdensproducenter med at lancere varer i den vestlige. I 1998-2008 var hun formand for det legendariske Design Academy Eindhoven, og hun grundlagde School of Form i Polen i 2011.