Fordommen om, at mænd vælger det første og det bedste i klædeskabet, når de skal ud af døren, har ikke noget på sig. I hvert fald hvis man spørger social media editor for Mr. Porter, Lauren Luxenberg.

Mr. Porter er en global onlinebutik for herretøj. Med næsten 2 millioner følgere på Google +, 370.000 følgere på Instagram og knap en halv million likes på Facebook må man formode, at de ved, hvad de gør. Og at de gør det rigtigt.

Informativt indhold

Brandets device er, at mænd ikke blot køber tøj og sko. De køber en livsstil. Denne tankegang går igen i alt butikkens indhold på sociale medier. Indhold, der ikke kun fokuserer på de enkelte stykker tøj, men som også indeholder guides til, hvordan man bedst bærer et jakkesæt, hvordan man smager på vin, hvor man spiser lækrest og lignende.

”De mænd, vi gerne vil ramme, vil gerne se godt ud, men de har travlt. Vores indhold gør deres liv nemmere. Desuden kan mænd generelt godt lide praktisk indhold. De vil have viden,” fortæller Lauren Luxenberg til Fashion Forum.

Afkod mændenes behov

Ved at placere butikkens varer i en livsstilssammenhæng, viser man kunderne, hvordan varerne kan indgå i deres eget liv, forklarer Lauren Luxenberg.

”De her mænd går op i, hvem de selv er, hvad de vil have, og hvad de har brug for. Man skal afkode deres behov og knytte det til ens egne produkter;” siger hun.

Mr. Porter er London-baseret og leverer til 170 lande. Webshoppen er en del af Net-A-Porter, en webshop for kvinder, samt The Outnet, der er et online designoutlet. I deres seneste årsrapport fra 2014 lå gruppens omsætning 5,4 millarder kroner.