Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Wood Wood strammer op med succes

Årsregnskabet for 2014 viser, at street wear mærket bevæger sig frem mod sorte tal på bundlinjen. Det skyldes en ny strategi, der er blevet til i samarbejde mellem både de kreative og kommercielle ildsjæle i virksomheden.
Årsregnskabet for 2014 viser, at street wear mærket bevæger sig frem mod sorte tal på bundlinjen. Det skyldes en ny strategi, der er blevet til i samarbejde mellem både de kreative og kommercielle ildsjæle i virksomheden.

Man kan godt have maksimal street cred og alligevel minimal succes med at skabe økonomisk overskud. Det viser Wood Wood, der siden sin stiftelse i 2002 ikke har haft sorte tal på bundlinjen. Det er en omkostning, stifterne har accepteret som en del af prisen for at etablere sig som mærke. Men samtidig en omkostning, der ikke er holdbar i længden. Derfor kom Per Gasseholm i foråret sidste år ind som direktør og kommerciel sparringspartner for Karl-Oskar Olsen, Brian S.S. Jensen og Mikael Lunøe som udgør Wood Woods ejerkreds.

”Vi giver stadig underskud på selve bundlinjen. Men i 2014 kom vi for første gang ud med et positivt resultat før skat og renter (EBITDA). Samtidig er underskuddet halveret i forhold til 2013,” siger Per Gasseholm til FashionForum og tilføjer, at han forventer, at 2015 bliver det første overskudsgivende år i Wood Woods historie.

Skrev strategien ned

Bag de imponerende hurtige forbedrede resultater ligger en fælles strategi, der har buy-in fra alle i Wood Wood.

For at implementere den nye vej i Wood Wood har Per Gasseholm hele tiden holdt sig for øje, at Wood Woods vildskab og kreativitet har skulle bevares og bringes i spil. Han understreger, han ikke styrer kreativiteten nogen steder hen. Derimod har han skabt buy-in fra alle relevante aktører i virksomheden.

”I den første tid brugte jeg tid på at skrive strategien ned. Jeg skrev ikke noget nyt ned. Jeg fældede bare de drømme, visioner og ambitioner, jeg hørte fra folk i virksomheden, ned på papir,” fortæller Per Gasseholm.

”– Det er ikke hver sætning, man skal hænge sig op på. Men alt, hvad vi gør, skal pege i den retning. Da strategien så var nede på papir, sagde jeg, at hvis det er det her, vi vil, så er der nogle ting, vi bliver nødt til at gøre. Og det er vi så gået i gang med,” tilføjer han.

LÆS OGSÅ: “Wood Wood satser stærkt på det internationale marked”

At destillere de drømme, der allerede var blandt kernemedarbejderne, har været afgørende for hurtigt at skabe markant bedre økonomiske resultater.

”Vi har lavet en strategi, som alle har bidraget til og det giver fokus. Vi taler løbende om vores målsætninger. Vi taler hver måned om, hvor vi er i forhold til vores strategi. Alle skal være med på strategien og målsætninger – ellers kan vi ikke eksekvere,” slår Per Gasseholm fast.

Øget fokus på at sælge til butikker

Da Per Gasseholm trådte til i foråret 2014 var det midt  i planlægningen af 2015-kollektionen. Straks gik Per Gasseholm i gang med en optimering af Wood Woods appeal til detailledet.

”Wood Wood har utrolig godt fat på forbrugerne via aktiviteter og events, der har været afgørende for at skabe et stærkt og tydeligt brand-image. Men detailledet er faktisk vores vigtigste led til at nå forbrugerne, og der har brandet før været meget optagede af at vælge de fem bedste butikker i hvert land. Men dermed har produktet ikke været tilgængeligt for alle relevante forbrugere,” siger Per Gasseholm.

Salgsvolumen skal drives op

En måde at skabe mersalg til butikkerne har været ved at skabe to kategorier  produktporteføljen: Street basics bestående af dele, der er tilgængelige for butikker og forbrugere hele året samt Contemporary fashion, der er nye dele, som kommer ud til butikkerne hver måned, så butiksledet hele tiden har nye Wood Wood produkter at friste slutbrugerne med.

”Du er nødt til at drive volumen op, hvis du vil have en sund forretning. Det handler om at forstå markedet uden at gå på kompromis med brandets identitet. Vi ved, at forbrugerne gerne vil have vores varer, men hvis butikkerne ikke tjener penge eller vi ikke driver trafik til butikken, så duer det ikke,” forklarer Per Gasseholm.

Showroom og agenter supplerer messer

Det øgede fokus på detailledet har også betydet, at Wood Wood – i stedet for som tidligere blot at være på messe to gange årligt – har valgt at været til stede året rundt i showrooms og med agenter i sine kernemarkeder, de skandinaviske lande. Ud over at generere mersalg til detailledet giver agenterne også uvurderlige tilbagemeldinger på, hvordan kollektionen modtages af både forbrugerne og detailledet.

”Det er hele tiden en balance mellem det, der sælger og hvor du gerne vil have brandet hen. Det handler om at forstå markedet uden at gå på kompromis med brandets identitet,” slår Per Gasseholm fast.