Når Jack & Jones til sommer åbner deres første shop-in-shops i det australske stormagasin Myer, bliver det kulminationen på en næsten tre år lang proces. Når et dansk brand skal ind på et marked på den anden side af jordkloden, kræver det nemlig en del overvejelser. For eksempel hvordan man egentlig handler med et land, der har omvendte årstider?

”I Australien har rutinen typisk været, at butikkerne har købt de kollektioner, de europæiske brands har solgt og lagt dem på lager, indtil de var sæsonrigtige. Vi har i stedet bygget en kollektion, der passer præcis til australiernes behov”, fortæller Dennis Birk Jørgensen, der er international sales manager hos Jack & Jones.

LÆS OGSÅ: “Jack & Jones indtager Australien”

Han tilføjer, at australierne har et godt øje til danske produkter. De har blandt andet har haft mulighed for at købe Jack & Jones-tøj online fra både australske og europæiske sites. På den måde er verden blevet mindre og mulighederne flere, mener Dennis Birk Jørgensen.

Kendskab til kunden

Verden er dog ikke mindre, end at de australske forbrugere er 30 timer væk med fly. Derfor kræver det en del research – og analysearbejde – hvis man vil kende en kunde, der er så langt væk.

”I virkeligheden er det jo ikke unikt, at vi starter op i Australien. Det unikke består i, at vi har tilpasset os markedet og selv analyseret det. Desuden har Myers lært Jack & Jones, hvordan den australske forbruger er rent kommercielt, og det har vi taget med videre,” fortæller Dennis Birk Jørgensen.

Jack & Jones’ australske shop-in-shops er planlagt at åbne den 12. august i år.