Danish Fashion Institute skriver følgende:

“Kære samarbejdspartner

Danish Fashion Institute (DAFI) gik i december til Pressenævnet med en klage over Berlingske med grund i fordrejet og fejlagtigt indhold samt overtrådt god presseskik i en artikelrække om modeugens besøgstal.

Der er nu faldet kendelse i sagen, og Pressenævnet rejser kritik af Berlingske for at have handlet illoyalt ved at redigere i og fordreje en vigtig udtalelse fra Eva Kruse. Derudover bemærker Pressenævnet en række uheldige vinklinger, formuleringer og begrebsforvirringer, som Berlingske også har indrømmet og publiceret rettelse af.

Sagen kort

I en række artikler i perioden fra 15. oktober 2014 til 26. november 2014 skrev Berlingske om besøgstal ved den københavnske modeuge. Journalistens udlægning af både DAFIs og direktør Eva Kruses rolle i sagen var usædvanlig grov for en ellers seriøs avis som Berlingske. Anklagerne var ikke blot ukorrekte, men også dybt krænkende.

I artiklerne beskyldte Berlingske overordnet set DAFI for at have anvendt ”pumpede” besøgstal for modeugen, blandt andet i ansøgninger om offentlig støtte samt i DAFIs kommunikation i øvrigt. Men et væsentlig punkt som Berlingske undlod at beskrive i artiklerne var, at modeugen i København opgøres efter samme optællingsmetode som messer generelt i Europa samt størstedelen af danske kulturbegivenheder. Altså den mest gængse metode i både ind- og udland. Berlingske opstillede og sammenlignede desuden unikke besøgstal fra modemesserne med den totale modeuge event – men uden at forklare læseren forskellen på de to og hvad de dækker over.

Dermed fik Berlingske DAFI til at fremstå som en organisation, der fifler med tallene for at få offentlig støtte. Dette er kun ét eksempel i rækken på, hvordan Berlingske ikke formåede at fremstille sagen objektivt, korrekt og fyldestgørende.

Pressenævnets kendelse

DAFI følte sig meget krænket og valgte derfor i december 2014 at gå til Pressenævnet med en klage om overtrædelse af god presseskik. Der er nu faldet kendelse i sagen, og DAFI har fået medhold i væsentlige punkter.

DAFIs primære klager samt Berlingskes rettelser og beklagelser kan læses i vedhæftede to-siders dokument.

Hele kendelsen kan desuden læses på www.pressenaevnet.dk

Med venlig hilsen,
Danish Fashion Institute”

Ved at trykke her kan du se en oversigt over DAFIs klager og Berlingske Tidendes rettelser.

LÆS OGSÅ: “Pressenævnet kritiserer Berlingske i besøgstals-sag”