Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Wholesale hører ikke til fremtidens butikskoncept

Ifølge rådgivningsvirksomheden Retail Prophet skal fysiske butikker re-tænke deres forretningsmodel og vinke farvel til wholesale, hvis de vil overleve detailhandlens udvikling.
Ifølge rådgivningsvirksomheden Retail Prophet skal fysiske butikker re-tænke deres forretningsmodel og vinke farvel til wholesale, hvis de vil overleve detailhandlens udvikling.

Imens e-commerce tilbyder stadig flere produkter, salgskanaler og leveringsmetoder, halser en del fysiske butikker mange gange efter for i værste tilfælde at bukke under. Sådan behøver det dog ikke at være, hvis man spørger grundlæggeren af rådgivningsvirksomheden Retail Prophet, Doug Stephens. Han mener, at de fysiske butikker kan få en magtfuld plads i detailhandlen, men det kræver man re-tænker hele den traditionelle tilgang til og definition af butikker. Det skriver Business of Fashion.

Doug Stephens stiller sig især kritisk overfor wholesale-tankegangen, da han ikke mener den har belæg i nutidens opbrudte butikslandskab.

”Hvordan kan forhandlere blive ved med at købe produkter i massive mængder, sende dem, føre status over dem, udstille dem, træne deres medarbejdere i dem, administrere dem og prøve at sælge dem, når kunderne har et stadig voksende antal af muligheder, salgskanaler og brands, hvor de kan få de samme produkter?,” spørger Doug Stephens i en artikel til Business of Fashion.

LÆS OGSÅ: Omni-channel kan redde de fysiske butikker

Han fastslår, at man bliver nødt til at definere en ny forretningsmodel i detailhandlen, hvor fysiske butikker i højere grad fokuserer på at være omni-channel centraler, der ikke alene tilbyder in-store inaktive medier, men også forskellige salgskanaler. Konkurrerende virksomheders salgskanaler skal altså være en del af de fysiske butikkers tilbud, for det skal ikke handle om selve salget, men hvilken butiks shoppeoplevelse, der fik handlen igennem.

Pengene skal tjenes på positiv eksponering

Pengene skal derfor også tjenes på den oplevelse butikkerne giver kunden, hvilket kan gøres gennem et slags gebyr.

”Forhandlere der kan designe og udføre en fantastisk kundeoplevelse kan tage et gebyr upfront fra deres produktleverandører baseret på den mængde af positiv eksponering som deres butik giver de produkter, de repræsenterer,” siger Doug Stephens.

Udover at stå i spidsen for rådgviningsvirksomheden Retail Prophet, har Doug Stephens udgivet bogen The Retail Revival og står samtidig som en anerkendt fordragsholder om fremtidens udfordringer og muligheder indenfor detailhandel og forbrugerisme.

Kilde: Business of Fashion.