Plus-size model: ”Verden er klar til kurvede kvinder i bikinier”

Det giver god mening at sigte efter kvinder med flere forskellige kropstyper. Sports Illustrated gør da også plads på forsiden til plus-size modellen Ashley Graham i magasinets kommende udgave.
05.02.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Ashley Graham i Swimsuits for All-kampagnen (screenshot: swimsuitsforall.com).

Tilbage i oktober bragte danske Cover en forside med plus-size modellen Ashley Graham. Nu er hun tilbage i et nummer af Sports Illustrated. Det er første gang, siderne i det populære magasin er beklædt med billeder af en sådan type model. Her medvirker hun i en reklame for badetøjsmærket, Swimsuits For All, der, som navnet indikerer, henvender sig til flere forskellige kropstyper.

LÆS OGSÅ: Overset kundesegment: De ‘almindelige’ mennesker

Netop kropstyper og -idealer er et brandvarmt emne i modebranchen, og phd.-forsker, Else Skjold, mener, det giver god mening at sigte efter en bredere målgruppe. Hun forsker i ”almindelige” menneskers tøjvalg:

”Hidtil synes alle i branchen at have forsøgt at ramme den samme kundegruppe: Kvinden mellem 18 og 24 år med den perfekte krop og rigtig mange penge. Hende findes der bare ikke så mange af. Men så findes der faktisk mange andre veje,” sagde Else Skjold til Fashion Forum tilbage i oktober.

Modellen har udsendt en pressemeddelelse

Den vej synes både Sports Illustrated og Ashley Graham at gå. I en pressemeddelelse skriver modellen:

”Jeg ved, at mine kurver er sexede, og jeg vil have andre til at synes, at deres også er. Der er ingen grund til at gemme sig, men al grund til at vise sig. Verden er klar til kurvede kvinder i bikinier.”

Har også været på forsiden af Cover

I november sidste år, havde Cover Ashley Graham på forsiden. Den gang valgte bladet helt bevidst ikke at sætte hendes tøjstørrelse i tale i den forbindelse.

”Vi har valgt skyde Ashley Graham til dette nummers forside, simpelthen fordi vi synes, hun er en sej person. Vi har ikke valgt hende på baggrund af hendes kropstype, eller fordi vi ville lave et specielt fokus i dette nummer,” sagde Covers chefredaktør Sara Sievers i den forbindelse til FashionForum.

LÆS OGSÅ: “Cover sætter plus-size-model på forsiden”

Hun understregede samtidig, at det har været bevidst ikke at gøre et nummer ud af valget af en større forsidemodel.

”Det har været vigtigt for os, at vi ikke behandler denne måneds forside anderledes, end vi normalt gør. Vi har gerne ville understrege, at hendes størrelse er underordnet, og at hun er en model som alle andre,” sagde Sara Sievers

Den nye udgave af Sports Illustrated rammer butikkerne den 9. februar.

Kilde: The Huffington Post