Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Strammere regler for forbrugeranmeldelser på nettet

Nye retningslinjer fra forbrugerombudsmanden stiller krav om, at virksomhederne bag anmelder-onlinetjenesterne skal sikre, at anmeldelserne er dækkende.
Nye retningslinjer fra forbrugerombudsmanden stiller krav om, at virksomhederne bag anmelder-onlinetjenesterne skal sikre, at anmeldelserne er dækkende.

I fremtiden skal det fremgå tydeligt, hvis firmaer belønner deres kunder med rabat eller gratis varer, hvis de skriver en anmeldelse på for eksempel portalen Trustpilot på nettet.

Det et blot en af de nye retningslinjer, som forbrugerombudsmanden offentliggør i dag.

De nye retningslinjerne indeholder en række andre punkter. Blandt andet, at onlineportalerne skal fjerne ulovlige eller falske anmeldelser hurtigst muligt og sikre sig, at de ikke kommer igen.

“De her retningslinjer er et sæt nye spilleregler for, hvordan brugeranmeldelser skal laves og hvordan de skal offentliggøres, så forbrugerne i højere grad kan have tillid til, at de er korrekte,” siger konstitueret forbrugerombudsmand Benedikte Havskov Hansen.

De nye retningslinjer er blevet til i en forhandling mellem Forbrugerrådet Tænk, Dansk Erhverv, Danske Medier, Foreningen for Dansk Internethandel og DI Handel. De træder i kraft den 1. maj 2015.

Læs mere om de nye regler ved at klikke HER.