Forventningsfuld start på CIFF Raven

CIFF Raven i Forum åbnede i dag, og for messedirektør Kristian W. Andersen og udstillerne er forhåbningen, at det rendyrkede fokus på herretøj kan skabe mere målrettede besøg fra indkøberne.
29.01.2015 ∙ af Hans Gottlieb
Foto: Christian Budde fra Rich & Hanc. Agency, der står for engros-salget af Han Kjøbenhavn til Europa. Til højre ses de høje, hvide stande, som udgør CIFF Raven-messen i Forum (fotos: Hans Gottlieb).

I dag slog CIFF Raven dørene op i Forum til Danmarks første rene herremesse i nyere tid, og det var med summende forventninger både blandt udstillerne og hos messedirektøren.

”Vi besluttede at lave en messe kun for herretøj, og det har der ikke været i Danmark siden 1976. Det er forhåbentlig begyndelsen på noget nyt, hvor vi på sigt også vil lave en men’s fashion week til næste år, som skal ligge før sommeren,” siger messedirektør Kristian W. Andersen til FashionForum cirka en time efter messens åbning.

Også blandt udstillerne var der en positiv og forventningsfuld stemning om konceptet.

”Det er en meget clean messe, og da det er første gang, at Karl Lagerfeld er på messe i Danmark, så er det naturligt for os at være sammen med en række andre debutanter. De andre messer er så store, at det kan være svært at skille sig ud og blive lagt mærke til,” siger Tobias Tjørstad fra norske Holzweiler, der repræsenterer Karl Lagerfeld på det nordiske marked.

LÆS OGSÅ: ”Karl Lagerfeld laver sin egen avis”

Han ligger desuden vægt på messens rendyrkede herrefokus:

”Folk der kommer her, kommer udelukkende for at se herretøj. Vi forventer en masse besøgende de kommende dage. Det handler ikke kun om at skrive ordrer, men ligeså meget om at visualisere os for det skandinaviske marked, og gøre et godt indtryk på indkøberne.”

Mere målrettede besøgende

Også hos Han Kjøbenhavns distributør på det europæiske marked, Rich & Hanc. Agency, var der en positiv fornemmelse af messen lige efter åbningen.

”Der er nogle virkelig gode mærker samlet, opsætningen er god og lokationen er god. Det ser virkelig godt ud,” lyder det fra Christian Budde fra Rich & Hanc. Agency.

Han var også positiv i forhold til det rendyrkede herre-koncept på messen.

”Jeg tror, at de besøgende, som kommer her, er mere målrettede, fordi de her får en samling af mærker, der lægger sig op ad hinanden – de får alt serveret ét sted. Det skal nok blive rigtig godt,” siger Christian Budde til FashionForum.

LÆS OGSÅ: ”Store virksomheder låner hippe designeres coolness”

Og netop synergien mellem de udstillende brands er en af hovedpointerne med messen, fortæller messedirektør Kristian W. Andersen.

”Vi har samlet 100 af de bedste brands fra hele verden, som sætter standarden inden for streetwear, og kombineret dem med dansk herremode, som står stærkt. Vi tror på, at hvis du skaber et enkelt og klart budskab i forhold til men’s wear, så er det nemmere at komme op på radaren internationalt,” siger Kristian W. Andersen til FashionForum, og forklarer:

”Hvis eksporten skal stige, så skal vi have flere internationale gæster til byen, og de kommer kun, hvis der er flere internationale brands, der begynder at udstille i København. Det er det, vi arbejder på,” siger messedirektøren.

Kristian W. Andersen har en forventning om, at både CIFF og CIFF Raven vil få flere unikke besøgende end i sommer, da der ifølge ham er knap 6.000 flere pre-registrerede gæster denne gang. Når det er sagt, så er kvantiteten dog ikke det vigtigste, fortæller han.

”Det handler om at få de rigtige mennesker til at komme, og det er dem, der har penge med, og som kan træffe beslutninger. For at få buying directors til byen, så skal det, du har, være virkelig godt. Det handler ikke så meget om at få X-antal tusinde mennesker igennem, det vigtige er, at der rent faktisk bliver foretaget transaktioner og truffet beslutninger,” siger Kristian W. Andersen.

CIFF Raven holder åbent til og med søndag.