”Hvis jeg skal give mit bud på, hvorfor vi har fået æren af at åbne Copenhagen Fashion Week, så tror jeg, at det har at gøre med tre ting: vores design, vores historie og vores fokus på bæredygtighed. Desuden tror jeg, at vi med første kollektion SS15, løftede sløret for vores ambitionsniveau med netop kombinationen af de tre ting,” siger administrerende direktør Celina Fonnesbech til FashionForum.

Samme team og dna – nye lokaler

Holdet bag Fonnesbech’s show rummer flere af de samme mennesker, som stod bag SS15 showet. Heriblandt Rozanna Fritz, managing director hos Ironflag, Ronni Morgenstjerne, danser og koreograf og DJ Flip til at sætte toner på catwalken.

Da dette er Fonnesbech anden kollektion, er det stadig en mindre kollektion. Dog har de forsøgt at opbygge showet lidt anderledes ved blandt andet at bruge Københavns Rådhus fine lokaler. Dna’en for kollektionen er stadig den samme med fokus på kvalitet, fremsyn og ansvarlighed formuleret som Crafted-High Performance-Elegance.

”Der er modulære principper og fleksible elementer i designet og spændende materialer som for eksempel økologisk uld, genbrugt polyester, økologisk silke med videre. Vi går aldrig på kompromis med vores materialevalg, men forsøger at vælge bærerdygtige løsninger, når det er muligt. For os kan et materiale også have et bæredygtigt fokus på grund af dets holdbarhed og kvalitet,” siger Celina Fonnesbech.

Kontinuerlig vækst

Fremtidsvisionen for virksomheden rækker ud over Skandinavien, men det er som en langsigtet strategi. Lige nu vælger Fonnesbech at fokusere på de nordiske lande og gøde jorden her for potentiel vækst.

”Vi tror på organisk vækst og på nuværende tidspunkt er det vigtigt for os at få et solidt fodfæste i Skandinavien. Basis for vores visioner er at fremvise et kontinuerligt og sammenhængende DNA, som tager udgangspunkt i vores værdisæt,” siger Celina Fonnesbech.

Fonnesbech viser deres AW15 kollektion frem ved åbningsshowet onsdag. 28 januar.