Danske Fünf: Kundeloyalitet skabes gennem direkte kontakt

Det danske designkollektiv Fünf har i 10 år drevet en forretning, der beror på tæt dialog mellem designerne og kunderne. Det betyder, at kollektivets tre designere løbende får indsigt i kundepræferencer samtidig med, at de fostrer loyalitet i et ellers til tider flyvskt kundelandskab.
15.01.2015 ∙ af CAK
Foto: Designkollektivet Fünf har sat tæt kundekontakt ind i kernen af deres virke. Fra venstre Sofie Nørregaard, Sara Tolsing og Maja Haahr (foto: Fünf.dk).

Siden det danske designkollektiv Fünf åbnede dørene på Nørrebro i 2004, har den direkte kontakt mellem designer og kunde være et vigtigt omdrejningspunkt for virksomheden. For ikke alene effektiviserer det kundeservicen og giver inspiration til fremtidige kollektioner, det skaber også et mere personligt bånd mellem de to parter. Det betyder, at Fünf gennem årene har opbygget en loyal og stadigt voksende kundebase.

For kollektivets ene designer Sara Tolsing har kundedialogen dog aldrig handlet om en langsitet strategi, men blot om at yde den service, man selv ville sætte pris på i en købssituation.

”Det har altid været et fælles hjertebarn at skabe dét serviceniveau, vi selv vil mødes med, når vi shopper. Dét at gå ind i Fünf skal ikke bare være en transaktion men en oplevelse, der skiller sig ud. Derfor sørger vi altid for at være tilgængelige, lydhøre og behjælpelige, så vi møder kunden i øjenhøjde og giver dem netop dét – en helt speciel oplevelse,” siger Sara Tolsing til FashionForum.

Nye idéer og tilpasset tøj

At have en tæt kundekontakt betyder også, at man kan udvikle sig som designer og få en indsigt, man ellers ikke ville have fået, mener designerne i Fünf.

”Når vi står i butikken eller taler med kunder i telefon eller via mail, gør vi meget ud af at lytte til deres feedback i henhold til pasform, snit, materialer og farver. Det giver en helt uvurderlig indsigt i dét, vores kunder gerne vil have, og hvad man kan overveje til næste sæson.

I henhold til det tøj, der allerede hænger på bøjlerne, lytter vi også til, om kunderne føler sig 100 procent tilpas i det. Alle mennesker er jo forskellige, og derfor vil nogle kunder gerne have syet tøjet lidt ind eller på anden måde rettet det til. Det sørger vi naturligvis også for, og tilpasser tøjet uden beregning i baglokalet. Det handler jo som sagt om at skabe den bedst mulige shoppeoplevelse,” siger Sara Tolsing.

Udover Sara Tolsing består Fünf af Sofie Nørregaard og Maja Haahr.