Det er en glad Jacob Kampp Berliner, der netop er hjemvendt efter Soullands første – og vellykkede – show under London Collections.

LÆS OGSÅ: ”Soulland på den officielle kalender i London”

Blandt de 487 gæster, der overværede showet, var blandt andet repræsentanter fra New York Times, Harpers’ Bazar, I:D Magazine. Og blandt indkøberne var det de beslutningsdygtige repræsentanter fra blandt andet Matches, Mr Porter og Isetan, der kiggede forbi hos det danske brand.

Ud over at være glade, er Soulland-teamet også lettede, fortæller Jacob Kampp Berliner fra Soulland.

”Vi kunne jo ikke på forhånd vide, om vi ville have nogen gennemslagskraft i London. Da vi ikke har nogen base i London, kunne vi ikke være sikre på, om vi kunne skabe momentum med de rette indkøbere og den rigtige presse. Men det kunne vi. Det har været meget tilfredsstillende,” fortæller han til FashionForum.

Nytænkning af show-scenografien

Showet er i sig selv en nytænktning af modeshow-formatet. Scenografien er bygget op omkring stationære modeller foran green screens. Det er beskueren – ikke modellerne – der bevæger sig rundt. Via en app downloadet til gæsternes smartphones, kan beskueren selv lægge små film og grafiske elementer på både baggrunde og tøj.

Interaktionen mellem beskuer og tøj, mellem mode og omkringliggende samfund, har vundet genklang – også udenfor lørdagens showunivers: Soulland app’en gør det muligt at lægge Soulland-film på alle mulige flader, hvilket adskillige allerede har gjort, så der nu bliver skabt nye Soulland showfilm af alle, der har lyst.

Ud over at have bevist sin succes ved at tage liv udenfor showets rammer, har Soulland fået positive tilbagemeldinger på eksekveringen af lørdagens event.

”British Fashion Council, indkøbere og presse har givet os virkelig god feedback. Det er selvfølgelig enormt positivt. Vi havde selv fløjet alle modeller og et stort crew ind fra Danmark for at adskille os, men selvfølgelig også for virkelig at vise, hvad dansk mode har at byde på også på den front. Det var en måde at skille sig ud – vi var sikre på, vi havde nogle modeller, der ikke blev brugt af en masse andre. Vi ville differentiere os og give folk en anden oplevelse,” fortæller Jacob Kampp Berliner.

London frem for Paris

Hvad angår at være på London Collections frem for for eksempel Paris’ herreuge, melder Soulland ud, at de oplever London Collections som en modeuge, der går godt i spænd med den måde, Soulland ser sig selv – som tilgængelig, demokratisk og dynamisk.

”Det britiske marked går rigtig godt for os. Vi har et rigtig godt samarbejde med et PR-bureau, og vi har en virkelig godt salgssetup. Det føles bare godt for os, og vi bliver rigtig godt taget imod derovre. Og så ligger Londons herremodeuge så tidligt, at vi får et rigtig godt forløb rent pressemæssigt ved at være i London,” fortæller Jacob Kampp Berliner.

Se British Fashion Councils optagelse fra Soullands show ved at trykke HER.