Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Netbutikker prisdiskriminerer ud fra kunders net-aktivitet

En ny, amerikansk undersøgelse viser, at mange populære netbutikker ændrer deres priser alt efter hvilken kunde, der er på siden. Prisdiskriminationen finder sted på baggrund af informationer, som netbutikkerne trække fra den enkelte kundes net-aktivitet.
En ny, amerikansk undersøgelse viser, at mange populære netbutikker ændrer deres priser alt efter hvilken kunde, der er på siden. Prisdiskriminationen finder sted på baggrund af informationer, som netbutikkerne trække fra den enkelte kundes net-aktivitet.

Tidligere i år viste en undersøgelse fra Universitat Politècnica de Catalunya i Barcelona, at netbutikker bruger cookies-teknologi til at prisdiskriminere med op til 50 procent. Nu viser en undersøgelse fra Northeastern University i Boston, at det specielt er mange populære netbutikker, der bruger denne metode. Det skriver Politiken.dk.

Teknologien bag cookies gør det muligt for netbutikker at trække informationer om kunders net-aktivitet, som så kan bruges til at skræddersy en pris til den enkelte kunde. Har man eksempelvis besøgt hjemmesider i den mere luksuriøse ende, kan man risikere at skulle betale en højere pris i netbutikkerne, da man har givet udtryk for være interesseret i dyrere varer.

FDIHs administrerende direktør Annette Falberg tager på FDIHs hjemmeside afstand fra denne form for prisfastsættelse og kalder det uetisk og uklogt.

“Vi har hørt om begrebet, men det er ukendt i almindelige danske netbutikker, og det vil også være både uetisk og meget uklogt at forskelsbehandle kunderne på den måde. Nettet er forbrugernes paradis, fordi alt er så transparent, så en skjult adfærd vil blive afsløret, og så rammer det butikken dobbelt så hårdt. Kun en tåbe frygter ikke internettet og de sociale medier,” skriver Annette Falberg på FDIHs hjemmeside.

Det er ikke ulovligt at prisdiskriminere

Selvom Annette Falberg ryster på hovedet af den noget kontroversielle teknologi, er der ifølge Erhvervsstyrelsens kontorchef Brian Wessel ikke noget ulovligt i at bruge cookies til individuel prisfastsættelse. Han understreger dog, at forbrugerne skal kende til denne brug af cookies.

”Hvis nogle virksomheder bruger cookies til prisfastsætning, er det vores vurdering, at brugerne skal have det at vide og have mulighed for at sige ja eller nej til det. Prissætning er i vores optik så præcist et formål, at man som bruger skal have mulighed for at forstå, at det netop er det, cookies anvendes til,” siger Brian Wessel til Politiken.

Kilde: Politiken.dk og FDIH.dk.