Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Danske Six Ames: Kollektivet skaber produktet

Metropol-brandet Six Ames har kun været i gang i et år, men har allerede 60 forhandlere i Danmark og 300 udenfor landets grænser.
Metropol-brandet Six Ames har kun været i gang i et år, men har allerede 60 forhandlere i Danmark og 300 udenfor landets grænser.

Da Metropol sidste år lancerede kvindetøjsmærket Six Ames var det med en ambition om at gribe arbejdet an på en ny måde.

I stedet for en skarp opdeling mellem indkøb, salg, konstruktion, design- og detail sidder alle med om bordet, når produktet skal skabes.

”Hele teamet sidder i Pilestræde, og inden vi starter kollektionen op, sætter alle sig om bordet og kommer med input. Der er en konstruktiv dialog i hele processen, hvor designet og produktet altid er i fokus, og det betyder, at vi ikke nødvendigvis vælger den billigste løsning,” siger Marianne Barslev, der er chefdesigner hos Six Ames til FashionForum.

LÆS OGSÅ: ”Metropol ryger delvist på kinesiske hænder”

Hun fortæller, at den kollektive tilgang til designprocessen gør, at alle har en klar fornemmelse af, hvad der sker på alle niveauer.

”I gamle dage tænkte man meget i trend forecasts og couture-tendenser fra runways under de store modeuger, men det er også godt at få købmandsdelen med i designet. Vi har fået et skarpere produkt, end vi ellers ville have haft,” siger Marianne Barslev, og fortæller, at kollektionen lige nu består af cirka 80 bøjler.

Design med øje for udlandets efterspørgsel

Ved udgangen af 2013 havde Six Ames 44 danske og 200 udenlandske butikker på kundelisten – heriblandt fem filialer af House of Fraser (britisk kæde af high-end-stormagasiner, red.). Nu har mærket 60 danske forhandlere og 300 udenlandske, fortæller chefdesigneren.

”Det er gået fantastisk, trods et meget konkurrencepræget marked. Specielt Danmark er gået rigtig godt, og resten af Skandinavien er også kommet godt i gang,” siger Marianne Barslev.

LÆS OGSÅ: ”Metropols nye mærke leger med processerne”

Hun fortæller, at Six Ames har brugt det første år på at etablere sig i markedet, men at det nu handler om at tilpasse brandet til det næste niveau. Det betyder blandt andet, at de i designfasen har for øje, at de ikke kun designer til det danske og skandinaviske marked.

”Vi har den skandinaviske enkelhed og det franske feminine snit som kerne, men i udlandet vil de ofte gerne have mere fokus på det feminine og detaljerne,” siger Marianne Barslev, og uddyber:

”Målsætningen er klart at blive mere etableret på de udenlandske markeder, for det tager tid. Vi vil fortsætte med at bruge energi på udlandet og blive ved med at produktudvikle, så vi hele tiden er relevante for forhandlerne.”

Six Ames er ejet af Metropol, der også har blandt andre mærkerne S’nob de Noblesse og St-Martins foruden butiksnetværket Norr Stores. Six Ames sælger til Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Holland, England, Irland og Italien. Der er 60 forhandlere i Danmark og omkring 300 i udlandet, som bliver solgt via agenter. SS 15 er mærkets tredje kollektion.