Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Modeuge, Navne

Debut i Paris: Stresssende, umuligt, sjovt og fantastisk

Sådan beskriver vinderen af Dansk Design Talent – Magasin Prisen 2013, Anne Sofie Madsen, sin showdebut under sommermodeugen i Paris.
Sådan beskriver vinderen af Dansk Design Talent – Magasin Prisen 2013, Anne Sofie Madsen, sin showdebut under sommermodeugen i Paris.

Om hun har fået noget særligt ud af at afholde showet, kan hun ikke sige endnu.

”Det er svært at sige så kort tid efter. Måske jeg vil kunne sige det om et år til halvandet år,” siger hun i et interview med FashionForum.

Anne Sofie Madsen har atelier i indre by i København. Og selv om Champs-Élysées synes langt væk i den københavnske efterårsstøvregn, er der noget, der får en til at tænke på Madsen som Admiralgades svar på Coco Chanel. Det er hendes tøjs anvendelige kompromisløshed og især hendes syn på, hvad det skal kunne, der giver associationerne: Kvinderne kunne iføre sig det eventyrlige, men stadig kunne beholde deres frihed.

Tøj man både kan danse og spise pølser i

”Modellerne er typisk i flade sko til mine shows. Fordi det er vigtigt for mig, at kvinderne ikke skal være snøret ind i stramme korsetter eller stablet op på 40 cm høje stiletter, så man hverken kan danse eller spise en pølse. Livet skal kunne leves i mit tøj, og man skal kunne løbe sin vej i det,” siger hun til FashionForum, imens hendes assistenter pusler rundt i lokalerne mellem giner og papkasser med unikke styles.

Hvad angår modeshowet i Paris er hun mindre konkret. Nærmest forsigtig.

”For mig er det meget det samme om det er København eller Paris. Den eneste målbare respons, man får, er vel salgstallene. Og der er så mange ubekendte, der er med til at afgøre, om salgstal bliver høje eller lave. I forhold til kommerciel eller ikke kommerciel er det nok oplagt for de fleste, at jeg ikke er drevet af at tjene store penge. Samtidig er det selvfølgelig vigtigt for mig, at mine ting bliver købt – at de er relevante – for folk. Kvinder skal kunne forestille sig selv i mit tøj. Man skal kunne danse i det eller have det på på arbejde. Det er meget vigtigt for mig, at hverken kvinder eller tøjet bliver udstillingsobjekter,” siger Anne Sofie Madsen.

Som et barn i et nisselandskab

Selv om hun gerne vil sælge, synes det vigtigste at realisere sin kreative vision.

”Hver eneste gang ønsker jeg at realisere en ide, jeg har og som jeg gerne vil sende videre. Et show er lidt det samme som at opleve et nisselandskab i et stormagasin som barn. Det er en oplevelse af, at i løbet af de 12 minutter sker der en fantastisk og komplet iscenesættelse af et eventyr,” siger hun.

Anne Sofie Madsen synes at anskue en kollektion som et komplet værk, hvis natur det er efter showet at blive splittet op og leve videre i andre værker. Som en art stoflig organdonation.

”Mode er et spændende medie. Showet er den fuldstændige iscenesættelse af min vision. Efter det skal det på en anden rejse og tages videre af stylister og fotografer, der iscenesætter mine ting på en anden måde. I sidste ende er der måske en forbruger, der gør mine ting til en del af sin egen historie. Mit værk er en del af andres værker og mit værk i sin helhed varer kun 12 minutter. Man kan ikke sige, mit værk er det vigtigste. Måske nogle af mine ting spiller en rolle en hel bryllupsdag. Måske det er vigtigere end 12 minutters modeshow,” siger hun til FashionForum.

Tanken bag er bæredygtighed

Og dermed kommer måske en af forklaringerne på Anne Sofie Madsen lidt henholdende svar på, hvordan det var at show-debutere i Paris: Hun kan simpelthen ikke sige det endnu. Hun ved endnu ikke, hvem der kan bruge hendes vision i deres egen vision.

Men hvad er det så, hendes vision sådan mere konkret går ud på, spørger FashionForum.

”Jamen, hvorfor er det, jeg sidder og håndsyr og laver de her ting. Tanken bag er selvfølgelig, at jeg mener, der er en glemt og overset tilgang til bæredygtighed i håndværk og kvalitet,” siger hun og tilføjer:

” – Hvis de ting, jeg har lavet, ikke kan interagere med andet, der er relevant i tiden, er det ikke lykkedes. Hvis der ikke er nogen, der kan bruge det, jeg laver, er det ikke lykkedes eller også har timingen ikke været rigtig.”

Fortsætter samarbejdet med Oh Land

Noget tyder dog på at meget i Anne Sofie Madsens timing er overordentlig rigtig: Hun og den populære sangerinde, Oh Land, som fungerede som hendes muse under sidste års Dansk Design Talent-konkurrence har fortsat deres samarbejde. Hvilken version de to internationalt anerkendte kunstnere har sammen, kan hun dog ikke afsløre endnu.

Anne Sofie Madsen sælges i adskillige high-end butikker såsom 10 Corso Como, Browns, LN-CC, LuisaViaRoma.com og H. Lorenzo. Hun er uddannet fra Kunstakademiets Designskole og har været i praktik hos John Galliano, før hun flyttede til London for at arbejde for Alexander McQueen som Junior Designer. Hun debuterede med en kollektion under London Fashion Week i 2010.