Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Flere modebrands går ind i ’wearable technology’

Internationale modebrands indgår i stigende grad samarbejdsaftaler med teknologivirksomheder for at få del i det stadig nye 'wearable technology'-felt.
Internationale modebrands indgår i stigende grad samarbejdsaftaler med teknologivirksomheder for at få del i det stadig nye 'wearable technology'-felt.

Selvom Apples længe ventede iWatch fik en blandet modtagelse, har flere og flere modebrands meldt sig ind i kampen om at fusionere teknologi og mode.

I starten af efteråret annoncerede Fossil Group, der blandt andet ejer Skagen Ure, at de har indgået et samarbejde med teknologivirksomheden Intel med formålet at blive en ledende aktør indenfor ’wearable technology’.

”Ved at kombinere vores mode- og livssilsbrands med Intels ekspertise i teknologi, hardware og innovation kan vi positionere os som frontløber indenfor dette segment, ” siger Fossil Groups administrerende direktør Kosta Kartsotis i en pressemeddelelse.

Luksus og teknologi i samspil

Efter Fossil Groups annoncering har både Diesel Black Gold og nu luksusmastodonten LVMH fulgt trop. Mens Diesel Blach Gold har lukket en samarbejdssamtale med Samsung, er LVMH stadig på udkig efter den rigtige samarbejdspartner.

LVMH har blandt andet Tag Heur, Zenith og Bulgari i deres brandportefølje, men ifølge den administrerende direktør for LVMHs ur-afdeling Jean-Claude Biver er et smartwatch et svært område at betræde for firmaet og dets luksusprofil.

”Et smartwatch er ret svært for os, fordi det er selvmodsigende. Luksus skal jo være noget, man har for evigt, så hvordan retfærdiggør man at tage 2000 dollars for et ur, hvis teknologi vil være forældet om to år, ” siger Jean-Claude Biver i et interview med The Wall Street Journal.

Jean-Claude Biver understreger dog, at ur-markedet har ændret sig, og at industriens aktører bliver nødt til at tilpasse sig de nye markedsvilkår for at forblive relevante.