Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Custommade vækster sig til ny visuel identitet

Custommades nye brandidentitet er kernen i en ny strategi, der skal styrke mærkets image både herhjemme og internationalt.
Custommades nye brandidentitet er kernen i en ny strategi, der skal styrke mærkets image både herhjemme og internationalt.

”Det er nu, vi skal investere i vores fremtid.” Sådan svarer administrerende direktør i Custommade Niels Dam på spørgsmålet om, hvorfor mærkets identitet skal relanceres nu, hvor det går så godt for den danske modevirksomhed, der i de senere år haft en markant fremgang både i Danmark og internationalt.

Det er vækst, som ligger til grund for hele relanceringen af den visuelle identitet, der både omfatter logo, website og webshop samt fysiske rammer som kontorer og shop in shops.

Væksten er hentet på en styrket skandinavisk distribution, men også på virksomhedens centraleuropæiske markeder, der blandt andet omfatter Benelux, England, Frankrig, Spanien og Tyskland.

LÆS OGSÅ: Custommade satser på Finland med nyt agent-setup

”Det er takket være de seneste års vækst i Skandinavien og på de internationale markeder, at vi nu har mulighed for at redefinere hele vores brandunivers og dermed positionere Custommade endnu stærkere som et internationalt modebrand,” forklarer direktøren og fortsætter:

”I seneste finansår vækstede vi med hele 30 procent i omsætning, og i år forventer vi en vækst, der ligger på forventet 20 procent set i forhold til 2013,” siger Niels Dam.

Identiteten skal matche 30 markeder

Christian Dam, der er grundlægger og kreativ direktør i Custommade, har det seneste år arbejdet på den nye visuelle identitet sammen med det grafiske bureau Homework og arkitetbureauet Leif Jørgensen Architects.

Ifølge Christian Dam er der igennem designprocessen blevet lagt stor vægt på at skabe en stærk, men også tidløs identitet, som iscenesætter mærket som et moderne modebrand med international karakter.

”I dag forhandles Custommade i mere end 700 butikker fordelt på 30 markeder. Vi har derfor brug for en stærk visuel identiet, som kan matche vores profil de næste mange år fremover, uanset om vi er i Australien, Rusland eller Danmark,” forklarer Christian Dam.

Forbrugeren skal kunne genkende DNA’et

Og når man befinder sig i så mange lande, er man ifølge Niels Dam nødsaget til at ensrette den visuelle identitet og kommunikationen af den udadtil. Helt praktisk kommer det til udtryk i alt fra kampagne, til kollektion til retail-identiteten.

Det vil sige, at der lige fra shop in shops til det københavnske hovedkvarters nyindrettede showroom findes en rød tråd, som både kunder og slutbruger ifølge Niels Dam vil kunne genkende. Som han selv formulerer det, strækker identiteten sig fra a-z.

”Forbrugeren skal kunne genkende vores brand DNA på tværs af alle markeder og hvor brandet ellers er synligt. Kollektionerne skal have en stærk genkendelighed hos den enkelte forbruger, og der er identiteten vigtig, fordi den forstærker opfattelsen af, hvad det er mærket står for,” siger Niels Dam.

Den danske modevirksomhed Custommade blev stiftet i 2002 af Christian Dam, og i sidste uge vandt mærket Alt for damernes designpris Guldknappen.