Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed, Indland, Modeuge

Striber eller Buffalo’s – hvad er mest bæredygtigt?

Mads Nørgaard og Ole Í Gongini var blandt paneldeltagerne ved debat-arrangement om bæredygtig mode under Copenhagen Fashion Week.
Mads Nørgaard og Ole Í Gongini var blandt paneldeltagerne ved debat-arrangement om bæredygtig mode under Copenhagen Fashion Week.

Øko-bomuld, ordentlige løn- og arbejdsforhold på tøjfabrikker i produktionslandene eller en designstrategi, der gør det muligt at være moderigtig i den samme trøje i mere end én sæson.

Bæredygtighed er et særdeles bredt begreb, og det blev også illustreret ved en paneldebat, som blev afholdt på Christiansborg torsdag under modeugen.

Danish Fashion Institute og Less Magazine stod for arrangementet, hvor de 60-70 tilhørere i Christiansborgs festsal kunne overvære en debat mellem:

Mads Nørgaard, Ole Í Gongini, Sarah Dieckmann (Danwatch) samt Formand for Folketingets Miljøudvalg Lone Loklindt (R) og socialdemokraternes erhvervsordfører Benny Engelbrecht.

Kan mode overhovedet være bæredygtig?

Debatten tog udgangspunkt i det overordnede spørgsmål om, hvorvidt det overhovedet giver mening at sige ordene: ’mode’ og ’bæredygtighed’ i samme sætning, når man har billederne af Rana Plaza-fabrikskollapset i erindringen, og ved, at kun olieindustrien overgår modebranchen, når det gælder miljøbelastning.

De to repræsentanter fra modebranchen; Mads Nørgaard og Ole Í Gongini, fremhævede begge en tilgang til det flyvske begreb bæredygtighed, som handler om at forlænge tøjets levetid.

”Vores tilgang til at lave tøj er, at det skal være så ansvarligt og så bæredygtigt som muligt. Vi ved godt, at det vi laver, har en impact på vores verden og vores ressourcer, men vi gør det på en måde, så tøjet kan bruges i længere tid,” sagde Ole Í Gongini, som er adm. direktør hos Barbara Í Gongini.

LÆS OGSÅ: ”Modeugen indefra: Barbara Í Gongini”

Den samme filosofi gør sig gældende hos Mads Nørgaard, der prøver at bremse modebranchens hæsblæsende hastighed ved at holde fast i nogle tilbagevendende designtemaer.

”Jeg er vild med mode, og jeg er vild med alt det nye, men samtidig synes jeg, at mode går for hurtigt. Derfor har jeg nogle temaer, som jeg gennemspiller igen og igen – fx arbejdstøj, sømandstøj og striber. Det er ikke den hurtigste mode i verden, og på den måde er der en slow fashion-tanke i det,” sagde Mads Nørgaard, hvortil debattens ordstyrer, Lasse Lindegaard fra P1 Debat, spurgte:

”Så du mener, at stribede trøjer er mere bæredygtige end Buffalo-sko?”

”Så længe striber bliver ved med at være moderne, så ja,” lød svaret fra Mads Nørgaard.

Ikke forbrugernes ansvar

Både Mads Nørgaard og Ole Í Gongini pegede på, at en af deres store udfordringer i arbejdet med bæredygtighed er kompleksiteten – både når det gælder lønforhold i fjerne produktionslande og junglen af mærkningsordninger.

”Jeg har selv svært ved at finde rundt i mærkningerne, så hvordan skal vi forvente, at forbrugeren kan,” spurgte Ole Í Gongini retorisk.

Den samme vurdering kom Sarah Dieckmann fra Danwatch med. Hun pegede på, at modevirksomhedernes manglende indsigt i egen værdikæde og manglende gennemsigtighed i forhold til omverdenen ikke skal være forbrugernes problem.

”Vi kan ikke lade det være op til forbrugeren at skulle træffe det bæredygtige valg, der må virksomhederne tage et ansvar og sikre, at det, de tilbyder forbrugerne, er i orden,” sagde Sarah Dieckmann.

Er Higg-indekset løsningen?

I sidste del af debatten blev der diskuteret løsninger, og flere af paneldeltagerne nævnte og fremhævede Higg-indekset, som en vej mod en mere bæredygtig branche – både socialt og miljømæssigt.

LÆS OGSÅ: “Nu favner Higg-indekset også den sociale dimension”

”En mærkningsordning må nødvendigvis være indeks-baseret, for der er ikke nogen af os, der tror på, at det perfekte stykke tøj findes. Målsætningen må være en international mærkningsordning, som både tager højde for miljøpåvirkning og det sociale aspekt,” sagde Benny Engelbrecht.

LÆS OGSÅ: ”Tre skridt mod et bæredygtigt mærke i nakken”

Netop en indeksbaseret mærkningsordning blev også fremhævet af Mads Nørgaard.

”Det, der ville gøre mit liv nemmere – både som forbruger og som designer – ville være, hvis der var ét indeks, som alle kendte og kunne forholde sig til. Det ville virkelig rykke, og Higg-indekset er det bedste jeg har hørt om,” sagde Mads Nørgaard.

LÆS OGSÅ: SAC-direktør: Vi vil skabe et ‘race to the top’