Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

Fra show til messe til salg

CPHFW SS15. Lace by Stasia og Barbara Í Gongini har begge afholdt show under modeugen. Her fortæller de to mærkers salgsansvarlige om modeshowets betydning, når der skal sælges på messen.
CPHFW SS15. Lace by Stasia og Barbara Í Gongini har begge afholdt show under modeugen. Her fortæller de to mærkers salgsansvarlige om modeshowets betydning, når der skal sælges på messen.

Modeshow handler om at skabe flotte, spektakulære og mindeværdige oplevelser. Det handler om at etablere og styrke mærkets brand-univers. Det handler om at skabe og pleje det afgørende netværk.

Men modeshow handler også om at omsætte det hele til et fremtidigt salg.

På Vision-messens sidste åbningsdag onsdag d. 6. august fangede FashionForum de salgsansvarlige bag de to showaktuelle mærker Barbara Í Gongini og Lace by Stasia.

”Showet er et supergodt vindue, som gør, at indkøberne får en god oplevelse, og bagefter får lyst til at prioritere dette brand i deres budget til butikkerne,” siger Monica Niclasen fra Trend it, der er Lace by Stasias danske agentur og uddyber:

”Det er helt sikkert, at showet har været med til at skabe en øget interesse om brandet – også her på messen. Når indkøberne går rundt herude (på Vision, red.), så skiller vi os ud ved at være dem, der holder et show,” siger Monica Niclasen til FashionForum.

”Ubetinget vores stærkeste marketing-værktøj”

Få meter fra Lace by Stasia-standen står Jonas Østerby, der er salgs- og marketingkoordinator hos Barbara Í Gongini. Under denne sommermodeuge har Barbara Í Gongini både afholdt modeshow og været repræsenteret på Vision- og Gallery-messen.

”Fra den salgsmæssige side, ville jeg nødig undvære showet. Det er ubetinget vores største og stærkeste marketing-værktøj. Vi kan vise tøjet her på standen, og det er dejligt, men på showet kan Barbara vise hele sit univers,” siger Jonas Østerby og forklarer:

”Vores kunder har altid deres eget take på, hvordan de vil have tingene til at fungere i deres egen butik, men jo mere information – især den visuelle – vi kan give dem, desto bedre kan de formidle udtrykket og dermed også videresælge vores varer. Så der er ingen tvivl om, at showet har betydning,” siger Jonas Østerby til FashionForum.

LÆS OGSÅ: “Se showet: Barbara Í Gongini”

Midt under modeugen forventede han også, at der efterfølgende ville komme potentielle kunder forbi standen på Gallery, fordi de havde set showet, og gerne vil se nærmere på kollektionen efterfølgende. ”Sådan plejer det at være,” siger Jonas Østerby.

Første en gros-kollektion fra Stasia

I modsætning til Barbara Í Gongini, så er Lace by Stasia den første en gros-kollektion fra Stasia, der indtil nu kun har solgt skræddersyet couture. Derfor har det for Trend it-agenturet også handlet om at bruge showet og messedeltagelsen som en slags affyringsrampe for mærket.

”Vi har brugt både messen og showet som hver sit udstillingsvindue i forhold til at brande Lace by Stasia og fange indkøbernes interesse. Og showet er bare den ekstreme kundeoplevelse,” siger Monica Niclasen.

Showet er guld for kunderne

Både Lace by Stasia og Barbara Í Gonginis salgsansvarlige på messerne er enige om, at der også ligger en stærk trumf i forhold til den interesserede kunde, hvis man kan trække en showinvitation op ad skuffen ude på messen.

”Det er dejligt, når der kommer en hen på standen, der ikke kender os så godt, og man så kan invitere vedkommende til at se showet,” siger Jonas Østerby, og uddyber:

”Vores kunder ved rigtig meget om mode og kunst. Vi handler med de bedste butikker i verden, og de er rigtig dygtige til at style deres ting, så den her type show er guld for dem. Og så elsker modefolk shows – punktum.”