Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

Selected savner flere skandinaviske indkøbere på CIFF

CPHFW SS15. På CIFF-messens sidste dag, undersøger FashionForum om udstillernes forhåbninger er blevet indfriet.
CPHFW SS15. På CIFF-messens sidste dag, undersøger FashionForum om udstillernes forhåbninger er blevet indfriet.

I går var sidste åbningsdag i denne omgang på CIFF-messen i Ørestad, og meldingen fra udstillerne er klar: Der er for få internationale indkøbere at komme efter. Hos det danske herremærke Selected Homme kigges der især langt efter skandinaviske indkøbere.

”Vi har oplevet meget få internationale kunder og meget få nordmænd og svenskere. Det har været en meget dansk messe denne gang,” vurderer Rasmus Hymøller, der er salgsdirektør hos Selected Homme, til FashionForum.

CIFF bør være mere skandinavisk

Hos Selected ville man gerne kunne trække flere indkøbere fra Skandinavien til messen. På den måde kan mærket også invitere deres sælgere og kunder fra Sverige og Norge til messen. For som Rasmus Hymøller siger, så er tøjbranchen i Danmark heller ikke større.

”Hvis man gjorde det til en skandinavisk messe, ville der automatisk komme nogle flere mennesker, og det er i alles interesse at besøgstallet stiger, for nogle dage har det været meget tyndt,” siger Rasmus Hymøller, der dog er godt tilfreds med udfaldet af sæsonens messe.

Forventninger bliver opfyldt

”Vi havde store forventninger til messen, og de er blevet opfyldt, for vi er har haft en rigtig god messe, og fået startet en masse nye samarbejder,” siger Rasmus Hymøller, der samtidig erkender at denne gang har været en slags test for at se CIFF-messen an.

”Det har virkelig været positivt hele vejen igennem, men jeg kunne godt have tænkt mig at der var lidt mere leben herinde. Man savner lidt stemning,” siger salgsdirektøren og sammenligner derpå med oplevelsen på Vision-messen, hvor mærket tidligere har haft stand.

”Trafikken har været væsentligt højere end den var dengang på Terminalen, og så er vi utroligt glade for at det er blevet samlet herude. Det gavner alle butikkerne at vi er samlet herude, og det vil vi gerne bakke op om,” siger Rasmus Hymøller.

Vi viser kunderne, hvad vi kan

Et andet mærke der også tester CIFF af i denne sæson er det danske dametøjsmærke Noa Noa, der ikke har været på messe i et par sæsoner, men nu tilbage på CIFF-messen.

For dem har det ikke været en decideret salgsmesse, men mere et slags udstillings-showroom, og standen er derfor heller ikke bygget op som et traditionelt salgssted med det sædvanlige salgsbord og stole. I stedet er der placeret en loungesofa i midten af standen.

”I og med vi ikke har været på messe et stykke tid, har det været essentielt at vise kunderne, at Noa Noa er i gang med en rebranding, og det er det, der har været det vigtige; at vise hvad vi kan,” siger Christina Raaberg, der er salgsansvarlig for Danmark og Sverige hos Noa Noa, til FashionForum.

Gamle kunder er vendt tilbage

Og det har ifølge hende fungeret helt efter hensigten. Mærket har fået positiv respons fra både presse, stylister, bloggere samt nationale og internationale kunder – nye som gamle.

”Kunderne kan se at Noa Noa har rykket sig, er blevet mere cool og har fået mere kant uden at gå på kompromis med mærkets dna, der har rødder helt tilbage til 1981,” siger Christina Raaberg og fortsætter:

”Og det er præcis den kombination, der har genvakt interessen hos gamle kunder, der ikke har været hos os et stykke tid, men som nu er kommet tilbage og blevet kunder igen,” slutter hun.

Begge mærker regner med at være tilbage på CIFF til næste sæson.