Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

Modeugen indefra: Five Units

CPHFW SS15. Danske Five Units bedste råd til nye messeudstillere er, at man ikke blot kan tage for givet, når tøjet hænger fint på bøjler, at kunderne så vil vælte ind.
CPHFW SS15. Danske Five Units bedste råd til nye messeudstillere er, at man ikke blot kan tage for givet, når tøjet hænger fint på bøjler, at kunderne så vil vælte ind.

Sommeren er over os – og det samme er Copenhagen Fashion Week. I denne og næste uge bringer FashionForum en stribe interviews med aktører fra den danske modebranche – både dem, der afholder modeshow, og dem, der er på messerne. I dag er det Carit Løvdal, som er Five Units direktør.

Hvilke messer er I på? 
Vi er på Gallery i Forum hvor vi selv udstiller. Derudover er vi i samarbejde med vores distributører eller agenter repræsenteret på Premium i Berlin, Modefabriek i Amsterdam, modeugen i Oslo samt en mulig gentagelse i Las Vegas.

Hvorfor er I på messe ved Copenhagen Fashion Week? 
Vi mener, at det er vores pligt at bakke op omkring den danske modescene og bidrage til, at Københavns status som Skandinaviens ubestridt bedste og mest seriøse modemesseby kan fortsætte. Samtidig er det et stærkt vindue for os at vise vores brand og produkter.

Hvornår begynder forberedelserne for jer til Copenhagen Fashion Week? 
Den begynder typisk allerede ved årets start når vi sammen gennemgår firmaets koncernkalender. Her gennemgåes typisk de lidt mere praktiske datoer og deadlines lige fra photoshoots og fotografer til datoer på samples. Ellers er det typisk to måneder inden messens start at vi intensiverer og bliver mere konkrete.

Tre nøgleord om jeres stand?
Indbydende, velovervejet og inspirerende.

Hvad er det sjoveste og det sværeste ved at være på messe?
Hele stemningen i messeugen er altid noget helt specielt. At samle så mange modeinteresserede mennesker på ét sted skaber en synergi af fest og farver som jeg kun tror findes i vores branche. Det sværeste er forløbet op til Copenhagen Fashion Week, hvor alt skal klappe og du er afhængig af mange menneskers indsats.

Hvad er det vigtigste I har lært ved at være på messe?
At forberedelse betaler sig. Hvis man ikke har gjort sit hjemmearbejde ordentligt kan det blive en dyr affære.

Hvad er jeres bedste råd til dem, der er på messe første gang?
Man skal ikke tro, at fordi man blot booker en stand, så vælter kunderne ind. Det er sjældent set. Det kræver planlægning, og så er det min holdning, at messen skal bruges aktivt.

Hvad er drømmescenariet at opnå på messen?
Et drømmescenarie for os vil være, at det vælter ind med asiatiske indkøbere fra de store huse.

Hvad glæder I jer mest til ved at skulle på messe?
Jeg glæder mig altid til snakke med gamle kollegaer, se kunder og være en del af et kreativt miljø.

Hvordan ser en typisk dag ud på messe for jer? 
Vi møder ind 30 minutter før messen åbner og samler hurtigt op på gårsdagens besøg inden vi starter dagen. Resten af dagen går med at præsentere kollektioner for kunder, møde nye indkøbere og producenter, snakke med kollegaer i branchen og kigge efter nye trends.

Hvordan er stemningen på messen?
Stemningen er ofte fyldt med en stærk nerve af skrål og latter, kække og kærlige bemærkninger, intense samtaler og ikke mindst fest og farver. Super energi.

Har I gjort noget anderledes i år i forhold til sidste år?
Vi har øget vores standplads med 25 pct. Samtidig har vi lavet et samarbejde med en nystartet ung møbelsnedker, der hedder Kasper Boye, som skal indrette vores stande. Hans firma hedder OneFunkyFurniture.

Hvordan kommer indkøberne og lægger ordrer?
Oftest bruger vi messen til at færdiggøre vores indsalgsperiode. De fleste af vores kunder kommer til vores showroom, nogle kører vi ud til og de resterende disponerer vi på messen. Ud fra kollektionen vælger kunderne de jeans de bedst kan lide og derefter skriver vores sælgere ned hvad og hvor mange de ønsker. Ganske simpelt.

Hvad er den største oplevelse, I har haft, eller det største scoop, I har gjort på en messe?
Det var nok for et år siden da en unavngiven kunde kom forbi standen og lagde 500.000 kr. på blot 30 minutter.

Hvordan får man en god handel i hus?
Få fortalt historien i øjenhøjde med kunden og ikke efterlad dem med tvivl.

Følg med i de kommende dage, hvor du blandt andet kan møde Nicholas Nybro, Gestuz og Y.A.S.