Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Modeuge

FashionForum Live: Fremtidens branding handler mest om kunden

I dag løb første FashionForum Goes Live-debat af stablen på CIFF. Omdrejningspunktet var branding.
I dag løb første FashionForum Goes Live-debat af stablen på CIFF. Omdrejningspunktet var branding.

Tidligere i dag trådte FashionForum for første gang frem fra den faste plads bag skærmen for i samarbejde med CIFF at byde indenfor til den første debat i rækken under overskriften FashionForum goes live @CIFF. Den første debat handler om PR og branding, og FashionForum har inviteret Naja Munthe, chefdesigner hos Munthe, Mie Albæk Nielsen, adm. direktør hos Femmes Regionales og Cindie Dahl Hiort, der er kreativ direktør hos Noise PR, til en snak om værdien af et godt brand.

Branding sælger produktet

De tre er enige om, at branding er vigtigt, fordi det i sidste ende er det, der sælger varerne i butikken. Men kun, hvis det er gjort rigtigt. Og derfor skal der lægges mange kræfter i brandingen af et mærke. Mange flere end tidligere, vurderer Cindie Dahl Hiort.

”Før krisen kunne man nøjes med at sende et enkelt nyhedsbrev af sted, og så ville mærket blive dækket i medierne, men sådan er det ikke længere. I dag er du nødt til at gøre så meget mere både online og offline. Og så skal du skille dig ud,” siger Cindie Dahl Hiort.

Mie Albæk Nielsen fremhæver derpå som eksempel, hvordan mærkerne i dag efterspørger social media-produkter, der kan aktivere forbrugeren og bringe vedkommende tættere på brandet og netop dets unikke historie. Det nikker Cindie Dahl Hiort genkendende til:

Forbrugeren vil have differentiering

”Forbrugeren skal altid være målet, og de vil have en god og sand historie, noget unikt og en klar identitet. Derfor skal brandingen også ske inden for design-DNA’ets begrænsninger,” siger Cindie Dahl Hiort og fortsætter:

”Vi ser at forbrugerne kigger endnu mere indgående på brandets dna. Og det er altså her fremtidens branding ligger. I differentieringen af brands, i stedet for at forsøge at ligne og efterligne hinanden,” siger Cindie Dahl Hiort.

Forbrugeren køber en identitet

Eksempelvis følger Munthes designidentitet med helt ud i butikken. Alt fra tøjet til musikken, der spiller til interiør og duften derinde er “Munthe”, som designeren beskriver det:

”Der skal ikke være nogen tvivl, og når det er på plads, så har du gjort din branding godt. For det er det, kunderne køber,” siger Naja Munthe.

”Et mærke er nødt til at blive husket, så kunder og forbrugere bliver ved med at komme tilbage,” føjer Cindie Dahl Hiort til.

LÆS OGSÅ: Ny viden: FashionForum Goes Live @CIFF

Og så er det store spørgsmål bare, hvordan man finder frem til kernen af DNA’et og til den historie, der bedst tiltaler forbrugerne.

Hos Femme Regionales kommer produktet først.

”Hvis det produkt, du vil sælge, ikke er godt nok, er der ikke så meget, vi kan gøre ved det. Det handler nemlig i højere grad om at være i stand til at kreere og arbejde ud fra en autentisk historie end om at iscenesætte en,” forklarer Mie Albæk Nielsen.

Branding kræver tålmodighed

Derfor er det ifølge hende også vigtigt i branding-sammenhæng at koncentrere sig om det, der allerede er godt, og bringe det frem allerforrest:

”Hvis du fremhæver de gode ting, så sælger de andre ting også. Nogle gange kan det helt rigtigt produkt faktisk sælge hele kollektionen,” siger Mie Albæk Nielsen.

Men for at nå dertil gælder det også om at være tålmodig. Ifølge Mie Albæk Nielsen er den hyppigste fejl, folk begår i en brandingproces at falde tilbage på det sikre, som man altid har gjort, og som oftest er det, der ikke fungerede i første omgang.

”Man skal turde at forandre sig helhjertet,” siger Mie Albæk Nielsen.

FashionForum Goes Live at CIFF inviterer til gratis foredrag hver af CIFFs åbningsdage. Det er muligt at deltage uden adgangsbillet til messen – og det foregår i Center Auditorium hver dag fra d. 3.-6. august kl. 13.
Du kan se hele programmet lige her.