Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Armoire d’homme lancerer femme-linje

Det danske herretøjsmærke Armoire d'homme lancerer nu damelinjen; femme. Udgangspunktet er det samme, bare til kvinder.
Det danske herretøjsmærke Armoire d'homme lancerer nu damelinjen; femme. Udgangspunktet er det samme, bare til kvinder.

”En hvid skjorte har været en hvid skjorte i 1000 år. Den er der bare,” siger Kjetil Aas der ved præcis, hvordan den klassiske herreskjorte skal skæres. Og syes.

LÆS OGSÅ: Armoire d´homme: Dansk herremode giver forbrugerne frihed

Og nu tilegner han dén skjorte og en helt ny dametøjslinje til mærkets kvindelige tilhængere, der ifølge Kjetil Aas har fulgt mærket allerede fra første herrekollektion. Derfor er den første style, der blev designet til damekollektionen, også en hvid poplinskjorte.

”Skjorten er udviklet efter tanken om kvinden, der går i mandens klædeskab og tager hans hvide skjorte. Ideen er altså at give kvinden sin egen hvide herreskjorte,” siger Kjetil Aas og understreger deri nøjagtigt, hvorfor der må være differentiering i mellem linjerne. Altså en femme til d’homme.

Unisex fungerer ikke

”Jeg tror ikke på tøj, der både skal passe til en kvinde- og en mandekrop. Der er det vigtigt at fastholde forskellig tilskæring og mønsterudvikling, for krop og proportioner er jo helt forskellige,” siger designeren og vurderer dernæst, hvad det er, kvinder kan lide ved herretøjet.

”Der er noget i den enkelthed i herretøj med den klassiske æstetik, der tiltaler mange kvinder, og det er præcis det, jeg prøver at ramme,” forklarer Kjetil Aas og nævner videre, at han bruger mange af de samme materialer til damekollektionen for netop at fastholde den æstetik, som de klassiske herrematerialer indeholder.

Der findes et hul i markedet

Den første damekollektion er på blot 12 styles, og den er ifølge Kjetil Aas en introduktion til den æstetik, der kommer til at præge de kommende sæsoner.

Hos Armoire d’homme fornemmer man dog allerede et hul i markedet for det helt klassiske og enkelte tøj til kvinder. Og det er da også indtrykket fra den nylige messedeltagelse i Berlin og fra agenten der dækker Danmark, Norge og Sverige. I næste uge gælder det København, og så er evalueringen fra kunderne efterhånden på plads.

”Det er gået meget godt indtil videre med rigtig god feedback, men jeg har ikke nogle endelige konklusioner endnu, andet end at det ser ud til, at vi har ramt noget rigtigt,” siger Kjetil Aas.

Kjetil Aas er uddanet fra Designskolen Kolding i 2005 og har arbejdet som designer hos blandt andre Matinique, Norse Projects og Won Hundred.