Luksuskonglomeratet LVMHs halvårsregnskab viser et fald i indtjeningen på fem pct. sammenlignet med første halvår af 2013. Sidste år endte bundlinjen i regnskabet for første halvår på 2,71 mia. euro, mens den i år endte på 2.58 mia. euro (næsten 20 mia. kr.).
Ifølge LVMH skyldes faldet den stærke euro og en faldende efterspørgsel på dyr alkohol og dyre ure. LVMH har især oplevet en nedgang i salget af vin og spiritus til det kinesiske marked.
Virksomhedens indtjening i mode- og lædervare-kategorien er stort set uændret sammenlignet med i fjor, og selv om LVMH-aktien fik tæsk på børsen i Paris i dag, så er LVMHs bestyrelsesformand og adm. direktør, Bernard Arnault fortrøstningsfuld.
“Resultatet af første halvår demonstrerer LVMHs fremragende modstandsdygtighed, takket være vores varemærkers styrke og organisationens omstillingsevne i et økonomisk og finansielt klima præget af usikkerhed,” siger Bernard Arnault i en udtalelse på LVMHs hjemmeside.
LÆS OGSÅ: “Karl Lagerfeld henter ny detailchef fra LVMH”
“Det er med tillid, at vi nærmer os andet halvår, og vi stoler på, at kvaliteten af vores produkter og effektiviteten af vores teams, gør os i stand til at gå efter yderligere markedsandele på vores traditionelle markeder samt på nye markeder,“udtaler Bernard Arnault.