Ombudsmanden rydder op: Slut med fup-anmeldelser online
Det er ikke nemt at gennemskue, om brugeranmeldelser på nettet er ægte eller ej. Det skal nye retningslinjer fra forbrugerombudsmanden lave om på.Det er blevet rygende populært at lægge en anmeldelse online alt fra lokale hoteller ved stranden i Thailand til gigantiske online modeportaler som fx ASOS. Men mange virksomheder har efterhånden selv en finger med i spillet, når der skal skrives gode anmeldelser og gives den bedste rating. Og det får anmeldelsernes troværdighed til at styrtdykke.
Øget indsats mod fupanmeldelser
Det skal være slut nu, mener forbrugerombudsmanden Henrik Øe, der netop har sendt nye retningslinjer til høring. Han håber på, at de nye anvisninger vil gøre det nemmere at kontrollere, om brugeranmeldelserne er ægte eller ej.
”Det er et meget vanskeligt område at føre kontrol med. Retningslinjerne giver mig et håndtag, så jeg i fremtiden kan tage sager op, for man skal kunne stole på anmeldelsessiderne og deres ratings,” siger Henrik Øe til Jyllands-Posten.
Jyllands-Posten, der har fået aktindsigt i de nye retningslinjer skriver, at de ikke kun kommer til at gælde på danske anmeldelsessites som Trustpilot, men også udenlandske tjenester, der markedsfører sig på dansk.
Det fremgår blandt andet af udkastet, at anmeldelserne skal være objektive og skal kunne kontrolleres. Samtidig skal det tydeligt fremgå, om brugervurderingen er indgivet uanmodet, eller er sket på opfordring af virksomheden eller endda mod betaling eller anden fordel. Et krav er også, at virksomheden kan fremlægge deres eget syn på eventuelle negative anmeldelser i et offentligt forum.
Falske anmeldelser kan sætte virksomheder i en risikozone
Camilla Kongskov, der er erhvervspolitisk konsulent i Dansk Erhverv, fremhæver, at der er flere eksempler på store virksomheder både i udlandet og herhjemme, der har svindlet med anmeldelserne. Det bekræfter den danske afdeling af Trustpilot, der løbende sletter tusindvis af fupanmeldelser og blokerer brugere, der snyder.
Kilde: Jyllands-Posten og business.dk