Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Cross channel-rapport: Modebranchen halter bagefter

Ebeltoft Group har med sin årlige Global Cross channel-rapport analyseret på den globale modebranches cross channel-præstation. Den er ikke helt god, vurderer man hos gruppen.
Ebeltoft Group har med sin årlige Global Cross channel-rapport analyseret på den globale modebranches cross channel-præstation. Den er ikke helt god, vurderer man hos gruppen.

I en ny rapport, der tager temperaturen på cross-channel aktiviteter på tværs af elektronik-, mode-, DIY-branchen og generelle detaillister på detailhandelsmarkeder i 16 lande er modebranchen fortsat længst bagud. Det skriver Ebeltoft Group, der står bag rapporten.

”Modeaktørerne er ligesom i 2012 fortsat den branche af de fire, der er mindst udviklet inden for cross channel, og det er især områderne ”sammenhængende servicer” og ”fleksibel levering/returnering på tværs af kanaler”, hvor der er plads til forbedringer,” skriver gruppen i rapporten.

ebgroup2

LÆS OGSÅ: Cross channel: Tænk kunden ind i hele forretningen

Grunden til at modebranchen stadig sakker bagud, skal ifølge rapporten findes i de udfordringer der findes ved adoptionen af cross channel-initiativer.

”Click & collect-servicer er for eksempel udfordrende for aktørerne, da de er nødt til at være meget nøjagtige i deres sporing af lagerbeholdningen, og det er især svært for fast fashion-spillere, fordi deres lagerbevægelser er meget dynamiske,” lyder forklaringen fra Ebeltoft Group.

Positiv udvikling i implementering af cross-channel

Selvom mode stadig halter efter både elektronik, DIY og generelle detaillister, har der dog ifølge rapporten været en positiv udvikling i modekædernes cross channel-implementering.

”Den gennemsnitlige score i 2013 er 35 pct. mod 32 pct. året inden, og det vidner om, at branchen har leveret forbedringer inden for click & collect. Ydermere tilbød 38 pct. denne service i 2012, mens det i 2013 er  hele 51 pct.,” skriver Ebeltoft Group og understreger videre hvordan man opnår en effektiv cross-channel position:

”Det er vigtigt ikke at se sine kanaler som separate tilbud, men derimod som et potentiale til at drive trafik på tværs af kanaler,” skriver Ebeltoft Group i rapporten, som derpå fremhæver den britiske stormagasinskæde Marks & Spencer som det gode eksempel.

Marks & Spencer viser vejen

Marks & Spencers mål nemlig er at favne forbrugernes stigende præference for mobilbaseret in-store-adfærd. Blandt andet har stormagasinet gratis wifi, og så har man lanceret en app med købsfunktion, der ifølge rapporten har ført til en salgsfremgang på 200 pct. via kanalen.

”Marks & Spencer opfordrer forbrugerne til at gå på opdagelse i butikken ved at browse og købe produkter fra in-store-enhederne, og netop den strategi placerer stormagasinet på en førsteplads på de 29 cross channel-kapaciteter, analysen måler på,” skriver man i rapporten.

ebgroup1

Læs mere her.