Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Son of a Tailor - Skræddersyet mode-succes med crowdfunding

Danske Son of a Tailor har i løbet af godt en måned solgt skræddersyede T-shirts for 137.000 kr. på crowdfunding-siden Kickstarter.
Danske Son of a Tailor har i løbet af godt en måned solgt skræddersyede T-shirts for 137.000 kr. på crowdfunding-siden Kickstarter.

Det danske brand Son of a Tailor sælger udelukkende bæredygtigt producerede skræddersyede basic T-shirts online og har netop sat rekord på crowdfunding-siden Kickstarter ved at indsamle knap 15.000 pund (ca. 140.000 kr.) i løbet af den seneste måned. Det gør Son of a Tailor til den største crowdfunding-succes inden for kategorien mode i Norden i Kickstarters historie.

På Kickstarter kunne kunderne – de såkaldte backers – forudbestille skræddersyede T-shirts, som dog kun ville blive produceret, hvis den danske virksomhed nåede målsætningen om at sælge for minimum 10.000 pund. Det lykkedes til fulde for danske Son of a Tailor, som blev startet op i det små af Jess Fleischer for et år siden.

Kickstartersalg som PR-værktøj

”Vi så i høj grad Kickstarter som en markedsføringsplatform til specielt det amerikanske marked. Vores produkt er snævert og har brug for et internationalt publikum. Og 50 pct. af dem, der lægger penge på Kickstarter er fra USA,” siger Son of a Tailors grundlægger Jess Fleischer til FashionForum. Han har endnu ikke fået oplysninger om, hvor Kickstarter-kunderne kommer fra, da funding-forløbet først lukkede torsdag i sidste uge.

Udover den internationale eksponering, så kan Kickstarter hjælpe et lille firma med at rejse kapital på kort tid uden at skulle afgive magt og ejerskab til eventuelle investorer, fortæller Jess Fleischer:

”Det dejlige ved Kickstarter er, at du ikke deler ud af dine aktier. Du får kapital ind via pre-orders, men ejer stadig det hele selv. Derudover genererer det at være på Kickstarter trafik i sig selv, og frem for alt sker det hele på kort tid,” siger Jess Fleischer, der betegner Kickstarter-forløbet, som en stor succes ud fra en dansk målestok, selv om der er et stykke op til de mest succesfulde cases fra udlandet.

For et par år siden indsamlede amerikanske Jake Bronstein eksempelvis knap 300.000 dollar til sit ’Made in America’-undertøjsmærke Flint And Tinder, som han på daværende tidspunkt endnu ikke havde lanceret.

Jess Fleischer advarer dog mod at tro, at man kan bruge Kickstarter som en hurtig genvej til at skabe salg.

”Kickstarter kræver en del arbejde, hvis det skal fungere. Du skal lave grundig research for at skrue en god kampagne sammen, og du skal bruge tid på at skabe synlighed om projektet på sociale medier,” siger Jess Fleischer, der selv har en fortid hos eBay med i bagagen.

Samarbejde med private label-virksomhed

Når ordrerne fra Kickstarter er eksekveret vil brandet relancere hjemmesiden og begynde et mere traditionelt onlinesalg. Konceptet fungerer på den måde, at kunden vælger en T-shirt-model og samtidig oplyser sine mål, hvilket kan gøres på flere måder:

Enten ved at tage målene fra en T-shirt hjemme i skabet, som passer perfekt, ved at tage mål direkte fra egen krop eller som en sidste mulighed ved at indtaste højde, vægt og kropstype, hvorefter Son of a Tailor ved hjælp af en algoritme udregner målene til en T-shirt med den helt rigtige størrelse og pasform.

Derefter bliver målene sendt til konstruktøren i Østeuropa, som laver T-shirten fra bunden med kundens initialer broderet, som et sidste individuelt touch. Hele produktionsdelen foregår i samarbejde med det midtjyske private label-firma Helge Rasmussen Textiles.

Markedspotentiale i skræddersyede basic T-shirts?

Når det gælder forretningsperspektivet i konceptet, er det nærliggende at spørge, om der overhovedet er nok potentielle kunder, der er villige til at smide i omegnen af 400 kr. for en hvid basic T-shirt?

”Vi er stadig meget i tvivl om, hvorvidt det her er en niche, eller om det har potentiale til at nå bredere ud. Lige nu er der ikke nogen, der søger på Google, fordi skræddersyede T-shirts ikke findes, så vi skal først ud og skabe opmærksomhed og etablere os i markedet, før vi kan sige, hvor langt det kan nå ud,” lyder det fra Jess Fleischer.

Han kan dog konstatere, at de kunder, der foreløbig har henvendt sig, spænder bredere rent aldersmæssigt, end han havde regnet med.

”Jeg troede oprindeligt, at det ville være for 30-årige mænd med god indkomst, men det har vist sig, at vi tiltrækker mænd ned fra 25 år til op i 50’erne,” siger Jess Fleischer til FashionForum.

Han kan sagtens se eventuelle collabs med andre brands i fremtiden, men trods succesen på Kickstarter, så har han ikke planer om at udvide forretningen med skræddersyede skjorter, jakkesæt og lignende.

”Der er masser af andre, der er dygtige til at lave skjorter og jakkesæt. Vi ser et rigeligt stort potentiale med T-shirts, så vi vil hellere holde fast i T-shirts og blive rigtig gode til det,” siger Jess Fleischer.