Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Asger Juel Larsen - Det særlige univers er nøglen til succesen

Asger Juel Larsen formåede at hype sit mærke inden han reelt havde noget tøj at sælge. Det skulle vise sig at være den helt rigtige strategi.
Asger Juel Larsen formåede at hype sit mærke inden han reelt havde noget tøj at sælge. Det skulle vise sig at være den helt rigtige strategi.

Asger Juel Larsen angreb modebranchen en smule omvendt, da han startede sit eget mærke. Før der forelå nogen kollektion, havde han nemlig allerede et stærkt brand – og her fire år senere har blandt andre Rihanna og Justin Bieber båret tøjet. Vel at mærke efter selv at have købt det – ingen sponsorater her.

FashionForum spørger partner og kommerciel direktør i virksomheden, Mike Massoulier Eriksen, hvordan man skaber en hype, som den der omgærder Asger Juel Larsen.

”Universet omkring mærket Asger Juel Larsen er altafgørende for mærkets succes,” fortæller Mike Massoulier Eriksen. Han mener, at mærkets genkendelige designprofil og ikke mindst Asger Juel Larsens stærke personlighed har været vigtige byggeklodser i opbyggelsen af brandet.

LÆS OGSÅ: Asger Juel Larsen laver tøj med fuck you-attitude

”Jeg tror først og fremmest, at Asger, inden jeg mødte ham, formåede at skabe en stærk brandidentitet på baggrund af hans egen personlighed,” siger Mike Massoulier Eriksen og fortsætter:

”Jeg tror også, at vores modeshows er med til at skabe og vedligeholde hypen. Vi bruger mange ressourcer og tid på at forberede shows. Vi bruger også en god portion tid på at finde de rette modeller til vores kampagner. Modellerne skal understøtte den identitet vi har,” siger han til FashionForum.

For at opretholde den rigtige brandprofil er Mike Massoulier Eriksen meget bevidst om, hvilke butikker de sælger til, da de skal støtte op om mærkets identitet understreger han og fortæller, at han ikke bare vil have kunder for kundens skyld.

”Vi er meget bevidste om, hvilken profil vores kunder har. Det er ikke forkert nogle gange at sige nej tak til en kunde, hvis samarbejdet ikke er det rette match,” siger han til FashionForum.

Betaling upfront

Det kan imidlertid være en udfordring, for en lille kreativ virksomhed uden store likvider, at holde hovedet oven vande, især når mange butikker sjældent betaler for varerne på forhånd og hermed gør det svært for designvirksomhederne at have råd til at starte produktionen.

For at løse dette finansielle problem har Mike Massoulier Eriksen været nødt til at kræve en del af betalingen fra forhandlere up-front, for på den måde at kunne sikre produktionen.

Det har været en stor mundfuld at få forhandlerne til at acceptere dette krav, men det er i vid udstrækning lykkedes, fortæller direktøren og tilføjer, at han bruger lang tid på at have tæt kontakt med kunderne hvilket gør dialogen nemmere.

”Vi har et produkt, indkøberne gerne vil have, og butikkerne er jo godt er klar over de udfordringer, et lille firma har. De ved, at det skal være et samarbejde,” siger Mike Massoulier Eriksen til FashionForum.

Holder fast i integriteten

Flere amerikanske superstjerner er blevet set iført Asger Juel Larsen, men i den danske modevirksomhed har det aldrig været en del af forretningsstrategien at give gratis tøj til kendisser i håbet om lidt omtale. Mike Massoulier Eriksen fortæller, at de har holdt sig fra endorsement (tøjsponsorat, red.) af flere årsager:

”I starten havde vi ikke likvider til at give noget væk. Pengene var få, og kun det tøj, der allerede var solgt, blev produceret,” forklarer han og fortæller, at det i dag handler lige så meget om en principsag:

”Vi vil ikke ind i den mølle,” siger Mike Massoulier Eriksen og fortæller, at blandt andre de to popidoler Rihanna og Justin Bieber selv har taget initiativ til at købe tøj fra Asger Juel Larsen – og at de betalte fuld pris, fordi de reelt gerne ville have tøjet.

LÆS OGSÅ: Danske designere skal kæmpe med om international designpris

”Vores strategi er ikke at donere tøj, men at folk er interesserede i at købe vores tøj, fordi de synes, at det er interessant,” siger Mike Massoulier Eriksen og tilføjer, at den ægthedsfølelsen, der følger med den oprigtige interesse fra de kendte, er placeret meget højt på prioriteringslisten.

Præcis hvordan man opnår succes som brand, er en svær størrelse at definere, men selvom det har været en lang og hård opstart for Asger Juel Larsen, har de skabt et stærkt varemærke – så stærkt, at de flere gange har fået forespørgsler fra hardcore fans, der beder om lov til at bruge Asger Juel Larsen-logoet til en tatovering?

”Svaret er selvfølgelig: JA,” slutter direktøren.