Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Ørgreen: Kunden skal komme til os

Når man er et lille brand, der opererer på 40 markeder verden over, skal der noget helt særligt til for at kvalitetssikre sit PR-arbejde på tværs af alle markeder.
Når man er et lille brand, der opererer på 40 markeder verden over, skal der noget helt særligt til for at kvalitetssikre sit PR-arbejde på tværs af alle markeder.

Måske kender du Ørgreen for deres briller i titanium. Eller for nogle af de 400 forskellige farvetoner, som virksomhedens farvedesigner har specialudviklet.

Eller måske kender du slet ikke Ørgreen endnu. Står det til PR- og marketingchef hos Ørgreen, Emma Migliorini Kristensen, bliver det imidlertid gerne anderledes i den nærmeste fremtid, – i hvert fald for brillebrugere.

”Vores ønske er, at kunden selv kommer ind hos optikeren og beder om en Ørgreen – Det er det, vores PR-arbejde i bund og grund handler om,” siger Emma Migliorini Kristensen til FashionForum.

Selekter det, der sendes ud

Men for at indarbejde den tankegang på i alt 40 markeder rundt om i verden uden det helt store markedsføringsbudget skal både brillen og budskabet passe, når der tages kontakt til såvel presse som slutbrugere.

”Hos Ørgreen arbejdes der med nogle små budgetter, hvorfor vi sjældent annoncerer i blade. Derfor er det vigtigt, at de briller, der sendes ud, rammer perfekt,” siger Emma Migliorini Kristensen og fortsætter:

”Jeg plejer at sige, at man har succes, når journalisten ringer til os.”

Forstå modtagernes behov

Og hvordan får man dem så til det? Det gør man ifølge PR-chefen ved at lægge en homogen markedsføringsstrategi og så triangulere samtlige dele af kommunikationen.

Første skridt er at skabe sig et indblik i eget sortiment:

”Hver uge sætter vi os sammen, sådan at vi hele tiden er med på, hvad der sker. På den måde får man en grundlæggende viden om sortimentet, mens man har mulighed for at influere designprocessen, således at udfaldet deraf også stemmer overens med vores fornemmelser for markedet,” forklarer Emma Migliorini Kristensen.

LÆS OGSÅ: Danske Ørgreen åbner flagskib i København

På den måde arbejder Ørgreen proaktivt med PR, hvor produkterne bliver målrettet i forhold til eksempelvis det magasin, der arbejdes med. For ligesom produktet skal de, der kommunikerer det, udvælges.

”Man skal sætte sig ind i, hvad de (magasinerne, red.) laver. For det er vigtigt at forstå både journalisten og stylistens arbejde, og så kan man også bedre målrette det produkt, man har.”

Det handler om kvalitet

Ifølge marketingchefen sikrer man derfor også de gode resultater ved at begrænse, hvem man vil arbejde med. Så Ørgreen arbejder eksempelvis ikke med mere end fem magasiner på hvert marked. Det handler om kvalitet frem for kvantitet.

”Vi vil hellere vente på den rigtige opmærksomhed. Man kan altid ramme kvantitativt, men vi arbejder i stedet med færre magasiner for at målrette kommunikationen gennem en mere personlig kontakt,” forklarer Emma Migliorini Kristensen.

Kommunikationen skal homogeniseres

På de store markeder som USA og Canada arbejder Ørgreen med en række distributører. Især her er opgaven at sikre, at kommunikationen er homogen, og det er sådan man sikrer kvaliteten i pr-arbejdet på tværs af feltet, vurderer Emma Migliorini Kristensen.

Eksempelvis ensrettes præsentationen af Ørgreen i butikkerne, fordi optikeren fungerer som en slags brand-ambassadør for mærket, og så er det er dem, der har sidste kontakt til slutbrugeren.

”Det er ikke sikkert, at slutbrugeren kender vores univers, og derfor er det vigtigt at uddanne butikkerne i netop det, sådan at optikeren kan guide slutbrugeren, og sige ”Jeg synes, du skal prøve en Ørgreen,” forklarer hun.