Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Udland

Ganni satser på Tyskland med første butik i Berlin

Ganni håber at Tyskland kan blive det danske mærkes nye hjemmemarked sammen med Skandinavien. FashionForum fangede direktøren til en snak om ekspansionen.
Ganni håber at Tyskland kan blive det danske mærkes nye hjemmemarked sammen med Skandinavien. FashionForum fangede direktøren til en snak om ekspansionen.

Danske Ganni åbner denne måned deres første butik i Tyskland. Butikken bliver placeret i det nye koncept-mall Bikini Berlin i den tyske hovedstad. Med åbningen satser Ganni nu på at gøre Tyskland til “sit andet hjemmemarked”, lyder det fra adm. direktør Nicolaj Reffstrup, da FashionForum fanger ham til en snak om, hvorfor der satses på Tyskland lige nu:

“Der er selvfølgelig flere årsager. Først og fremmest var det svært at sige nej til Bikinihaus som i mine øjne er et af de mest spændende retailprojekter i Europa for tiden. Location, arkitekturen, historien, kuratoren, teamet bag, Berlins internationale profil … Alt går op i en højere enhed,” siger direktøren til FashionForum. han fortsætter:

“Dernæst er Tyskland fortsat et fokusmarked for os. At åbne butik i så markant en mall som Bikini skulle gerne støtte op om vores indsats på wholesaleområdet.”

Bikini-byggeriet stod i første omgang færdigt i 1957 og blev kort efter opførslen i folkemunde døbt Bikinihaus, fordi dets distinkte toetagers-konstruktion mindede om de nyopfundne – og temmeligt vovede – tvedelte badetøj. Nu er Bikini Berlin blevet restaureret og indrettet med butikker og Gannis nye 104 kvadratmeter store berliner-flagskib får blandt andet den tyske luksus-multibrandbutik Andreas Murkudis, der forhandler mærker som Acne, Dries Van Noten og Céline, som nabo, mens danske Norr, der er ejet af Metropol-gruppen, åbner på en anden etage i komplekset.

Tyskerne er dog allerede godt bekendte med det 14 år gamle mærke Ganni, siger direktøren til FashionForum:

“Vi har tidligere haft shop-in-shops i Karstadt i Dusseldorf og Berlin og i Oberpollinger i Munchen. Projektet var en del af Karstadts forsøg på en repositionering af kæden,” forklarer Nicolaj Reffstrup og fortsætter:

“Vi var smigrede over at være udvalgt af Karstadt blandt en række store engelske og franske labels og sagde ja (til shop-in-shops, red.) uden at blinke. Det blev dog aldrig en succes, hverken for os eller Karstadt og, vi valgte at lukke butikkerne da bindingsperioden udløb.”

Ganni har på nuværende med den nyåbnede tyske butik kun to egne butikker uden for Danmark – den anden ligger i Oslo, og netop i Norge får også Stavanger en Ganni-filial i april. men hvorfor er det lige Norge og Tyskland, der satses på?

“Begge markeder er blandt vores topprioriteter, men derudover er der i høj grad også tale om tilfældighed. Når den rigtige mulighed byder sig, gælder det om at slå til, og det har vi gjort i samarbejde med lokale partnere,” siger direktøren til FashionForum og svarer også positivt – omend hemmelighedsfuldt – på det allersidste spørgsmål i denne omgang:

Kan vi forvente flere internationale butikker foruden den kommende norske tilføjelse?

“Ja. Vi er tæt på at signe minimum en midlertidig butik i en europæisk hovedstad. Hvis det bliver en succes bliver den permanent. Vi har ikke en målsætning om at åbne X antal butikker om året – heldigvis – så om, vi åbner yderligere butikker, er en afvejning af en række forhold herunder også tilfældigheder og held.”

Ganni tæller i alt 14 butikker inkl. shop-in-shops i Danmark, Norge og Tyskland. Herudover sælges mærket engros i hele Europa, Japan, Rusland, USA og Canada.