Møblerne danner mode - og omvendt
Tendenserne strømmer fra mode til møbler og tilbage igen. Men hvem udvikler først tendenserne - og påvirker parterne hinanden?FashionForum bringer i disse uger i samarbejde med KEA Design/Business en række artikler skrevet af studerende på forløbet KEA Communication Design. De studerende har arbejdet med journalistisk mode- og trendkommunikation, og opgaven bestod i at identificere og afdække en trend, som efterfølgende skulle foldes ud i en artikel målrettet FashionForum – her er resultatet.
Af Trine Nørgaard
Tendenserne følges ofte ad i modebranchen og møbel-/interiørbranchen. Metalmix er et godt eksempel. På boligfronten hitter metallerne også med messinguniverser i diverse lamper, borde og vaser hos interiørdesignere som Tom Dixon og Rick Owens.
Ved den netop afsluttede modeuge i København viste de danske designere også metaltendensen i mange afskygninger: Stine Goya viste messingprint, Day Birger et Mikkelsen præsenterede messingbroderi, og hos Wackerhaus var der fuld knald på sølvfarven.
Så er der selvfølgelig også den über-populære marmor. På modefronten ses tendensen hos Malene Birgers AW14 kollektion, der byder på mørke marmorprint på cool kjoler og jumpsuits. Inden for interiør- og møbeldesign ses marmortendensen på bl.a. Nevvvorks pendellamper og Space Copenhagens serie af Fly Tables for &Tradition. Endnu en sammenfaldende tendens, der ikke er til at tage fejl af.
Trendredaktør hos Pej-gruppen Pernille Kristine Møller forklarer:
“Er der et bestemt farve- eller mønsterhit inden for mode, er det ofte, at denne tendens også påvirker boligverdenen på et tidspunkt – eller omvendt.”
Men er det modedesignernes kreative sans for tidens strømninger, former, stil og farver, der i større og større grad smitter af på boligen, eller er det den anden vej rundt?
Luisa Traina, der er trendchef hos Vero Moda – og i øvrigt blogger om tendenser og trends på FashionForum – forklarer:
”En tendens generelt først adopteres af modeverdenen og derefter over tid bevæger sig mod interiørverdenen.”
Det er nemlig ikke kun interiørbranchen, som strømningerne bevæger sig hen imod. Også børnetøj og ikke mindst high-street kæderne anvender først tendenserne efter en længere kommercialiseringsperiode, siger Luisa Traina:
”Mode er allemandseje og kan opleves og påvirkes af alle hver eneste dag, hvor interiørdesign er mindre tilgængeligt og visuelt for øjet”. Forbrugerne er ”walking pieces of art”. Du ser jo heller ikke en kvinde komme gående med et marmorbord under armen for at være moderne. Du ser hende komme gående i en frakke med marmorprint og bliver inspireret, og pludselig er en tendens blevet født,” lyder det.
Derfor er det traditionelt set modeverdenen, der dikterer tendenserne og de andre, der følger efter.
Der findes dog selvfølgelig også eksempler på det modsatte, hvor interiør- og møbeldesignerne, er de første til at udvikle tendenser, som modedesignerne anvender.
Designduoen Baum und Pferdgarten er et godt eksempel på det. De fortæller i et interview til februar-nummeret af magasinet Cover, hvad der inspirerer dem i øjeblikket. Som den ene designer, Helle Hestehave slutter:
”Møbel- og interiørdesign. Netop nu får danske modedesignere baghjul af møbel- og interiørdesignere. De står på en lang og værdifuld arv, som vi tøjdesignere ikke har med på samme måde.”