Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Tjekliste: Bliv klar til websalg i udlandet

Er dit brand klar til webshop i udlandet? Max Riis Christensen fra MakesYouLocal stiller fem forudsætninger op for succes med webshop i udlandet.
Er dit brand klar til webshop i udlandet? Max Riis Christensen fra MakesYouLocal stiller fem forudsætninger op for succes med webshop i udlandet.

Når du overvejer om dit brand skal sælges uden for landets grænser, er der en hel del at tage stilling til inden. Det er nemlig ifølge Max Riis Christensen, som er grundlægger af Makes You Local, en dansk virksomhed, der specialiserer sig i at internationalisere webshops, ikke så ligetil at blive klar til online salg i udlandet.

Hvornår er du klar?

”Du er først klar, når du har en webshop, der kan håndtere flere sprog og valutaer. Når dit lager kan plukke og pakke enkeltvarer hurtigt, effektivt og rigtigt, og du har en klar holdning til kanalkonflikter,” siger Max Riis Christensen under FDIH’s e-handelskonference i sidste uge:

”Men først og fremmest er det en god ide at gennemgå indtjening pr. ordre (se faktaboks, red.), inden du beslutter, om du går ind på markedet,” opfordrer Max Riis Christensen, mens en prezi-præsentation zoomer ind og ud på de forskellige pointer. Han starter fra toppen:

ind_

1. Udregn indtjening pr. ordre 

“Inden du beslutter, om du går ind på et givent marked, er det første, du skal gøre at udregne, hvad du potentielt kan tjene pr. ordre,” siger Max Riis Christensen. (se en huskeliste til udregningen i faktaboksen til højre, red.)

2. Brug få penge

Han anbefaler dertil,  at man indledningsvis tænker pragmatisk, økonomisk og undgår at have for store initiale investeringer. Dog skal man selvfølgelig være beredt på at spytte lidt flere penge i kassen i forhold til logistik.

”Det bliver en anelse mere kompliceret, når varerne eksempelvis skal til Tampere i Finland i stedet for Danmark. Dermed også sagt; skal du gøre det, skal det gøres ordentligt.” forklarer Max Riis Christensen.

3. Hav tilliden i orden hele vejen rundt

Målet er at kunderne er trygge og har tillid til, at du holder, hvad du lover. Eksempelvis findes der, ifølge Max Riis Christensen, tryghed i alt fra oversættelsen til lokalsproget til udvælgelsen af de rigtige betalings- og leveringsmetoder.

”Gøres det rigtigt, får du automatisk en høj konverteringsrate, som jo netop giver udtryk for hvor mange der køber, i forhold til hvor mange der besøger din webshop,” siger Max Riis Christensen og understreger i tråd med det vigtigheden af god kundeservice.

4. Fokusér på kunder og kundeservice

Hvis man som brand er vant til at sælge til butikker, skal man forberede sig på, at der er kæmpe forskel på at håndtere slutbrugere. For kundeservice og fokus på de kunder, der har købt er nemlig vigtig for at skabe en positiv viral effekt:

”Når man sælger direkte til slutbrugerne, skal der være lidt mere styr på tingene. Der er nemlig ikke plads til så meget friktion, som der er, når man sælger til butikker. For det første bliver det rigtig dyrt, hvis man laver fejl hver eneste gang og for det andet er kundeservicen essentiel i forhold til trafik og det vigtige andet køb,” forklarer Max Riis Christensen.

5. Evaluér, optimér … og forfra igen

Når man starter webshop er det grundlæggende vigtigt at platformen understøtter flere sprog og valuta, og at systemerne i øvrigt kan integreres med dine it-systemer, og det er bare en brøkdel af, hvad der skal testes. For som Max Riis Christensen formulerer det:

“En webshop i udlandet kræver præcis som i Danmark konstant optimering for at få gode resultater.”