Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Udland

Webshop-ekspert: Begynd i Norden

Når danske brands skal starte webshops i udlandet, er Norden et godt sted at træde sine barnesko, vurderer en ekspert i internationalisering af webshops.
Når danske brands skal starte webshops i udlandet, er Norden et godt sted at træde sine barnesko, vurderer en ekspert i internationalisering af webshops.

Hvis man vil gøre det nemt for sig selv, opfordrer grundlægger og ejer af web-konsulentbureauet Makes You Local Max Riis Christensen til, at man starter ud med lande, man kender, og hvor man forstår kulturen. For de fleste danske webshops er det det nordiske marked, hvor fordelene er at finde.

”Vi er eksempelvis en hel del dårligere i Tyskland, end tyskerne er, men til gengæld er vi helt klart bedre her i Norden end de tyske, engelske og franske webshops, og så er priskonkurrencen altså ikke helt så hård, som hvis man går sydpå,” siger Max Riis Christensen, da FashionForum møder ham ved FDIH’s E-handelskonference i marts.

Han eksemplificerer EU’s prisindeks sammenlignet med Nordens – for Nordeuropa er dyrere:

”Hvis Europas lande har et indeks på 100, så ligger vi i Norden på 128 til 135 i prisindeks på mange produkter,” siger Max Riis Christensen.

Fordelene findes i Norden

Og der findes også ulemper på det nordiske marked. Blandt andet kan der nævnes en toldbarriere i Norge, mens der i Finland findes en sprogbarriere og i Sverige en prisbevidsthed, der er svær at matche, men det ser Max Riis Christensen bare som endnu en fordel for danske webshops.

”Toldbarrieren i Norge kan sagtens løses, og på samme måde kan sprogbarrieren i Finland løses. Når det er gjort, har man en kæmpe fordel, fordi de lande af samme faktum har undgået en masse konkurrence fra andre udenlandske webshops fra udlandet,” forklarer Max Riis Christensen.

Fra lille til stort marked

Lige omvendt er det, hvis man bevæger sig ind på eksempelvis det tyske eller det engelske marked. England er halvanden gange større end det tyske marked, og når landestørrelsen går op, falder prisen på varer og dermed din fortjeneste automatisk. Det er der flere årsager til:

”Priskonkurrencen på de store markeder er simpelthen bare mere intens. Samtidig er produktudvalget enormt, som også påvirker CPC-prisen (kostpris pr. klik, red.) i takt med udbuddets stigning,” siger Max Riis Christensen.

Lokal tilstedeværelse er et must

De østeuropæiske lande har, ifølge Max Riis Christensen, vækstrater på over 20 pct. om året, samtidigt stiger online omsætningen kraftigt måned for måned, og så har Rusland alene et indbyggertal på 143 mio. mennesker. Potentialet er klart, men udfordringerne store.

LÆS OGSÅ:

Først og fremmest findes der et omstændigt toldvæsen og bureaukrati, og så er logistikken svær. Lokal tilstedeværelse er derfor et must for at få succes i Østeuropa, og det hænger blandt andet sammen med, at man er nødt til at være bedre end de lokale og nærlokale konkurrenter, der ifølge Max Riis Christensen findes en hel del af:

”Før man bevæger sig ind på de her markeder, skal man være sikker på, at man har noget, der er bedre og mere unikt end det, de allerede har. Eller i hvert fald lige så godt. For dine østeuropæiske konkurrenter kan jo også købe varer hos Adidas og Nike,” siger han.