Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Modeuge

Mexico Fashion Week drømmer om europæisk interesse

Mercedes-Benz Fashion Week i Mexico City håber at tiltrække flere europæiske indkøbere. Ved modeugen til april har flere franske indkøbere meldt deres ankomst.
Mercedes-Benz Fashion Week i Mexico City håber at tiltrække flere europæiske indkøbere. Ved modeugen til april har flere franske indkøbere meldt deres ankomst.

Mexico har planer om at lokke flere europæiske og generelt udenlandske indkøbere til Mercedes-Benz Fashion Week i Mexico City. Håber er nemlig at opbygge en stærkere global modeidentitet.

Efterårets modeuge, som bliver afviklet i Mexico Citys Campo Marte fra den 1.-4. april 2014, får denne gang besøg af fire franske indkøbere, og det er første gang, Mexico Fashion Week har tiltrukket den form for europæisk interesse, fortæller modeugens eventdirektør Beatriz Calles til WWD.com.

De fleste udenlandske indkøbere kommer i dag fra USA og Latinamerika, men arrangørerne håber også på gradvist at tiltrække andre europæiske kunder, især fra Tyskland, Storbrittannien og Skandinavien.

Derudover er Japan, hvor blandt andre den mexicanske designer Alejandra Quesada allerede har gjort sig bemærket, også et fremtidigt mål, siger Beatriz Calles.  

“Om fem år ønsker jeg, at mexikansk mode er blevet mere internationalt kendt, efterhånden som flere lande og forbrugere får kendskab til vores designere og produkter,” siger Beatriz Calles til WWD.com.

Udfordringer på egen hjemmebane

Det bliver en udfordring at promovere Mexico som en mere global modeleverandør, idet Mexico bedst er kendt som en tekstilproducent og -leverandør til USA. Men m det sagt, så har designere som Julia y Reneta, Alejandro Carlin, Alejandra Sanabria og Macario Jiménez bidraget til at positionere landet som en producent af mere trenddrevet mode.

“De (designere, red.) giver et indblik i, hvad latinske kvinder bærer på forskellige tidspunkter af dagen og i løbet af deres liv,” fortæller Beatriz Calles.

Herudover kæmper Mexico med det faktum, at mexicanske forbrugere foretrækker ikke-mexcanske varer, slutter Beatriz Calles:

“De (mexicanerne, red.) vil ikke have “Made in Mexico”. Det er vores største udfordring.”