Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Ni skarpe - her er de nye returregler for webbutikker

Til juni træder nye regler for returvarer i kraft i Danmark. Har du styr på, hvad din butik må og ikke må?
Til juni træder nye regler for returvarer i kraft i Danmark. Har du styr på, hvad din butik må og ikke må?

Webbutikkerne kommer i fremtiden på arbejde, når de skal tage stilling til kundernes returvarer – nu kan kunderne nemlig forvente pengene tilbage – også selvom de tydeligt har brugt varerne i mellemtiden.

”Der er ingen tvivl om, at vi kommer til at se en masse slagsmål. I værste fald kan forbrugeren bruge dit produkt i 12 måneder, før det sendes retur, modsat de oprindeligt tre måneder,” forklarer Carsten Ilsø Christensen, der er e-handelschef hos Post Danmark til FDIH’s e-handelskonference, der fandt sted i Aarhus i sidste uge.

LÆS OGSÅ: Kender du dine kunders rettigheder?

Carsten Ilsø Christensen vurderer, at behovet for at formulere en klar returpolitik nu bliver altafgørende for de danske web-butikker. Forbrugeren kan nemlig beholde produktet i 12 måneder, hvis ikke det er formuleret klart og tydeligt, at man har 14 dages returret.

faktaboks_

Mange skærpede krav

Der er ifølge Carsten Ilsø Christensen mange, meget skærpede krav til webbutikkerne. Blandt andet til at informere om fortrydelsesretten både i købsøjeblikket og igen efter købet.

“Et af kravene er en standard fortrydelsesformular, som skal lægges ind på web-shoppen eller medsendes. I skal være sikre på, at I har informeret forbrugerne fuldstændig som det står i lovgivningen,” siger Carsten Ilsø Christensen.

Prøv og levér tilbage

Derudover giver loven forbrugeren mulighed for at afprøve tingene i 14 dage inden for fortrydelsesretten og så levere tilbage.

”Tidligere var reglerne sådan, at produktet skulle være i rette emballage med intakte mærker osv., men nu kan forbrugeren direkte prøve produkterne i de 14 dage,” siger Carsten Ilsø Christensen og understreger her endnu et aspekt af den nye forbrugerrettighedsaftale, der bliver problematisk – nemlig værdiforringelse:

”Det er webshoppen, der suverænt bestemmer produktets værdiforringelse, og loven afviser ikke en værdiforringelse på 100 pct.,” forklarer han.

Og så bliver det pludselig en subjektiv vurderingssag med en ensidet autoritet. For hvor meget bliver et par bukser forringet ved, som Carsten Ilsø Christensen eksemplificerer det, at ”gå en tur i skoven i tre dage?”

Læs mere og find standard-fortrydelsesformularen her: retsinformation.dk