Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Ny dansk B2B-portal favner hele verden

På Mytrnd.com mødes indkøbere, redaktører, bloggere og modemærker fra hele verden. "Vi skal være modebranchens LinkedIn," siger direktøren i den danske virksomhed.
På Mytrnd.com mødes indkøbere, redaktører, bloggere og modemærker fra hele verden. "Vi skal være modebranchens LinkedIn," siger direktøren i den danske virksomhed.

Det lyder mest som en våd drøm på modebranchemåden: 1400 brands, 5700 internationale indkøbere – vel at mærke fra bl.a. Harrod’s, Macy’s, Magasin og Marks and Spencer – 3000 modebloggere og 217 redaktører fra magasiner som Vanity Fair og Cosmopolitan.

Ikke desto mindre er det faktisk, hvad Thomas Weikop og to partnere har formået at samle på deres dansk-udviklede B2B-portal Mytrnd.com.

Modebranchens svar på Linkedin

”Mytrnd skal være modebranchens svar på Linkedin,” lyder det fra Thomas Weikop, der er stifter af og adm. direktør i Mytrnd – et med direktørens egne ord ’intelligent professionelt socialt medie til modebranchen’, og ambitionerne er skyhøje:

”Om fem år skal den samlede internationale modebranche gerne se det som en selvfølge at have en profil på Mytrnd,” siger han til FashionForum. Virksomheden er kommet fint fra start blandt andet med en bestyrelse, der tæller bl.a. Cecilie Christiansen, chefredaktør for Elle, Margrethe Dal Lehrmann, indkøbsdirektør hos Magasin du Nord, og Thomas Klausen, direktør i Dansk Mode og Tekstil.

Indkøbere møder brands møder bloggere møder …

På den kun halvandet år gamle portal kan modevirksomheder fra hele verden uploade deres kollektionsbilleder, mens indkøbere kan browse de flere end 2000 lookbooks, der ligger online lige nu. Begge dele gratis, i øvrigt.

Hertil har Mytrnd et netværk af flere end 3000 modebloggere fra hele verden og flere end 200 redaktører fra store modemagasiner, der skriver anmeldelser af udvalgte kollektioner på sitet.

Præcis som på Linkedin er det mod betaling fx muligt at tilkøbe oplysninger om præcis hvilke indkøbere, der har lagt vejen forbi og kigget i lookbook’en. På samme måde kan modemærkerne købe sig til omtale på de tilknyttede blogs. Mytrnd tager et gebyr, og resten af betalingen går til bloggeren, der for resten ikke er forpligtet til at rose produktet – bare til at nævne det.

Fang kineserne uden om Kina

”Ofte er det lettest at få opmærksomhed på et nyt marked gennem bloggerne. Vi har samlet en række internationale modeblogs i vores netværk, som vi så formidler kontakt til,” fortæller han. Teamet er ikke vokset op i modebranchen. De kommer fra IT-branchen, og det giver Mytrnd en fordel, påpeger han:

”Vi analyser meget grundigt på både brugernes adfærd og fx bloggernes målgrupper. Vi fandt blandt andet ad den vej ud af, at der kunne være god ræson i at formidle sit produkt gennem en ikke-kinesisk blogger, hvis man ønskede opmærksomhed på det kinesiske marked – simpelthen fordi nogle af de populære ikke-kinesiske internationale blogs faktisk alligevel henter en tiendedel af læserne i Kina.”

Anbefalinger er nøglen

Og netop virksomhedens evne til at analysere brugernes adfærd er en af iværksættervirksomhedens store forcer, for det giver mulighed for at tilpasse sitet til de besøgende. Hvis du som indkøber kigger på en bestemt lookbook, får du anbefalet mærker, der minder om det besøgte – efter lidt samme opskrift som den klassiske ”Folk, der har købt denne vare, har også købt…”-model, som blandt andet har været nøglen til Amazons succes.

”Lige nu er vi ved at tagge de 90.000 billeder, der allerede ligger i vores system, med nøgleord. Vi er igennem 25.000 nu, og når vi er færdige, kan vi jo starte forfra med flere nøgleord.”

Det nye og det kendte

Han forklarer, at den indkøberudfordring, han håber at kunne imødegå med Mytrnd, er helt klassisk:

”De (indkøberne, red.) er jo splittede mellem gerne at ville browse det nye, og så at finde tid til at gå rigtigt på opdagelse. Der hjælper vi dem. De kigger typisk i udgangspunktet på noget, de kender, og så kan vi bruge informationerne i billederne til at foreslå dem andre mærker, der måske har samme profil.”

På Mytrnds forside, kan man netop nu se, at Camilla Mørchs nye kollektion var sitets mest besøgte i sidste uge med Max Mara på andenpladsen, mens det denne uge er Issey Miyake, der rammer i top.